Sokak számára Tom Clancy's The Division című játék évek óta az egyik legjobban várt cím. Noha a legutóbbi alkotások amik Ubisoft logóval lettek ellátva nem feltétlenül értek el mind osztatlan sikert, mindenki keresztbe tett ujjakkal várta a béta eljövetelét. Kérlek legyél jó!
A történet szerint fekete pénteken elszabadul egy vírus ami pénzen keresztül terjedve pár nap alatt hatalmas pusztítást végez (micsoda irónia, hogy a pénzre alapuló társadalomnak pont ez okozza a vesztét). A helyszín New York városa és mi egy ügynököt alakítunk aki az utcákat járva teszi hidegre a rosszfiúkat és esetleg segít a rászorulóknak. Nagyjából ennyi az alap történet.
Rögtön bele is csapok a közepébe és kezdeném azzal, hogy ezt a játékot MMORPG ként reklámozzák. Úgy látszik a Ubisoftal nem vagyunk egy véleményen azzal, hogy ez mit is takar, mert már a Crew esetében sem értettünk egyet. Bár teljes mértékben egy online rpg-ről van szó, a sok játékos ebben az esetben sem jelent egy maroknyi embernél többet. Ez persze nem feltétlenül probléma, legalábbis ennél a játéknál én nem érzem annak. Ha valakit pont az tántorítana el, hogy nem szereti az MMO-kat, de az rpgkkel nincs gondja, annak üzenem, hogy ezzel a játékkal simán tehet egy próbát! A Division pve (játékos a környezet ellen) része ugyanis egy teljes értékű egyjátékos kampányként is felfogható, amit egyedül vagy akár haverokkal is lehet játszani kooperatív módban. Más játékosokkal viszont még csak véletlenül sem futhat össze az ember két helyszínt leszámítva.
Az egyik a kezdő helyszín, ami egy biztonságos zóna. Itt senki nem használhat fegyvert, lényegében csak annyi haszna van annak, hogy itt más is van, hogy lehet velük bandázni. Akinek nincsenek haverjai akik a játékot tolják, itt találhat magának újakat. A másik helyszínről majd később.
Visszatérve a történethez. A legfőbb feladatunk egy óvóhely építgetése amit a kampány során kapott küldetésekkel tudunk a nulláról felépíteni. A bétában az orvosi szárnyat tudjuk megnyitni és elkezdeni a fejlesztését, de bejárva a bázist már most látható, hogy lesz mit csinálni. Rengetegszer találkozunk a "Not available in beta" felirattal.
Maga a kampány így az eleje alapján jónak tűnik. Bár szinte biztos vagyok benne, hogy a küldetések a későbbiekben eléggé ismétlődnek majd, hiszen Ubisoft játékról van szó na. Azért ahogy a bázisépítés ki van találva az nekem nagyon tetszik. Szemmel látható a játék előrehaladása. Nem egy százalék csíkot nézegethetünk csupán, hogy mennyire haladtunk már a játékban, hanem a bázisunk lesz egyre népesebb és jobban felszerelt. Ráadásul a bázisépítéssel kapunk egyre újabb képességeket, vagy fejleszthetjük a meglévőket. Maga a fejlődési rendszer elég összetettnek látszik. Karakterünket skillekkel, talentekkel és perkekkel tudjuk erősíteni. Ahogy fentebb írtam sok dolog nem volt elérhető, jelenleg csak skillek lehetett fejleszteni és ott is csak négyet próbálhattunk ki. Ezek aktív képességek amiket a harc során aktiválhatunk, három csoportba vannak sorolva: medical, tech és security. Ezekből kettőt választhatunk egyszerre aktívnak. Nekem úgy tűnik ez a rendszer nincs megkötve, úgyhogy ezt bármikor átvariálhatjuk. Összesen egy tucat ilyen képesség van, négy-négy minden fajtából. Ez nem túl sok, főleg a tengernyi varázslatokkal telerakott MMOkhoz képest, én legalábbis el tudnék belőle viselni többet is. Bár a harc itt főleg a fedezékrendszeres lövöldözésről szól, ami tökéletesen működik.
A bétában lezárt fejlesztések szerencsére azért valamivel mélyebb fejlődési rendszert sejtetnek. Igaz a talentekről és a perkekről nem nagyon tudok nyilatkozni.
Rengeteg fegyver és kiegészítő kap még helyet a játékban, valamit gránátok és spéci lőszerek. Ezeket az utcákon, vagy az épületekben mászkálva tudjuk összeszedni, esetleg az ellenfelektől eshetnek, ahogy minden más is.
Ami nagyon el lett találva az a gyűjtögetés, vagy divatosan, "külföldiül" mondva a loot (ejtsd: lúúúút). A keresgélést, kotorászást pedig csinálhatjuk bárhol a játékban. Igaz egy problémám azért van vele, hogy mindig ugyanazok a táskák, ládák vannak odapakolva. Egyáltalán nem tűnik természetesnek a jelenlétük az amúgy tökéletesen megkreált környezetben. Az utcákon, és néhány épületben mászkálva is találhatunk nyersanyagokat, fegyvert, kaját, bármit. Először fura volt, hogy vizet és egyéb fogyasztásra alkalmas cuccokat lehet gyűjtögetni, mert éhség nincs a játékban, azt sem nagyon tudtam ezeket hol számolja. Aztán később hívták fel rá a figyelmem, hogy ezeket hol tartja számon a játék és ha eszünk, vagy iszunk valamit annak, ha nem is a szomjunkat vagy étvágyunkat oltja, de van hatása. Növeli az élet regenerálódást, vagy valami más stathoz kapunk plusz értékeket. Egy mezei rpg játékban nagyjából a varázsitalok töltik be ezt a szerepet.
Visszatérve a gyűjtögetésre itt aztán van bőven cucc. Megtalálható itt is a manapság oly divatos színekkel történő ritkaság jelölés. Az itteni színek a szürke, zöld, kék és sárga. Ez utóbbi jelöli a High-end elnevezésű cuccokat és ezek a legkeményebbek a játékban. A bétában két ilyen fegyvert tudtunk megszerezni, az egyik egy automata gépfegyver ami elég szép sebzéssel van megáldva. A másik egy szépen díszített, dupla csövű sörétes puska, ami nem nagyon tűnt túl hatásosnak.
A ruházatot egyébként teljesen jól megoldották. A kinézetet befolyásoló cuccok ugyanis nem adnak semmilyen statot, azok tényleg csak a kinézetért felelősek. Így nem lesz olyan problémánk, hogy fel kell vennünk valami olyan ruhát ami ronda, de a megfelelő statokat adja.
Sok múlhat a játék sikerén, hogy hány ilyen fegyver kerül a végleges verzióba. Mert ezek megszerzése ad az embernek egy célt, viszont ha megvan minden akkor céltalanná válhat. A bétában ezeket a fegyvereket a Dark zone-on belüli árusoknál lehetett megvenni dark zone pontokért. Bár a videókban ezeket ládákból nyitották amiket a játékban lehet találni úgyhogy remélem a teljes verzióban lehet majd találni is ilyen fegyvereket. A Dark zone-ban található ládákat egyébként kulccsal tudjuk kinyitni, ezeket pedig szintén elszórva találhatjuk, esetleg ellenségektől elejtve. Van hír róla, hogy esetleg lesz a játékban mikrotranzakció, reméljük ezt nem csak pénzért kinyitható ládákkal akarják majd megcsinálni, mert morcos leszek. Találhatunk még zárfeltörő eszközöket is, ezekkel lezárt szobákat tudunk nyitni ahol nagy eséllyel találhatunk jó cuccokat.
Már ennyi is elég lenne a gyűjtögetés szerelmeseinek, de itt még nincs vége. Egy másik rendszer is található a játékban, ez pedig a barkácsolás, vagy megint "külföldiül" crafting (ejtsd: krafting). Bár ezt a bétában nagyon nem akarták elmagyarázni, hogy hogy is megy pontosan, de a talált cuccokból lehet következtetni. Lehet ugyanis különféle alkotórészeket is találni, ezek szintén szín szerinti ritkasággal vannak ellátva. A talált fegyvereket, kiegészítőket bár eladhatjuk, azokat lebontva is juthatunk ilyen nyersanyagokhoz. Szóval az én tippem az lenne és a madarak is valami ilyesmit csiripelnek, hogy ezekből a cuccokból kb mindent el lehet majd készíteni a játékban. Így ha a keresgéléssel nem járunk sikerrel és a boltban sem tudunk venni olyan cuccot amit szeretnénk, akkor le is gyárthatjuk magunknak.
Szóval ezt így vázolva, ha ocd-s vagy, vagyis játékokra levetítve kényszeresen ki akarsz maxolni mindent ez a cucc neked maga lesz a mennyország és a pokol is egyben.
Maguk a játékban lévő npc-k (non player character: nem játékos karakter) nem túl okosak, és nincs is belőlük túl sokféle az elején. Nekem végig az az érzésem volt, hogy itt olyan klónokat öldösök le akiknek még a ruhájuk is ugyanaz. Biztos lehetett a közelben valami áruházi raktár amit kifosztottak és nagyobb tételben találtak ott tök egyforma kapucnis pulcsikat. Szerencsére ez a későbbiekben javul, és kapunk új ellenfeleket is, de ezekbe a kis klónokba állandóan belefutunk. A játék ugyanis véletlenül is generál eseményeket a közelünkbe amikbe nem árt beavatkoznunk. Van, hogy két-három ilyen csavargót tesz az útra elénk amint épp ki akarnak végezni valakit, vagy kifosztanak egy hullát. Ez jópofa a játék elején, viszont a későbbiekben mikor az ember már nagyobb szinten van nem igazán jelentenek kihívást és inkább csak idegesítőek, hogy feltartják sürgős dolgában, mert otthagyni csak nem fogja őket fosztogatni, vagy ártatlanokat mészárolni. Bár elég keményen szkriptelve vannak, úgyhogy ha nem csinálunk semmit, csak messziről figyeljük őket akkor viszonylag békésen eltéblábolnak, és a kivégzésre letérdeltetett járókelő is előbb fog meghalni a megfázás miatt.
Ahogy írtam később kapunk keményebb ellenfeleket, de ők sem az eszük miatt fognak kihívást jelenteni. De komolyan, van olyan ellenfél aki gránátokat dobál és ha a gránát dobásának pillanatában belelövünk akkor elejti és saját magát robbantja fel. Ez egyrészt vicces, másrészt viszont szinte már megsajnálom ezeket a szerencsétleneket, hogy mennyire életképtelenek és már az is megfordul a fejemben, hogy biztos én vagyok e a jófiú ebben a sztoriban, hogy így lemészárolom ezeket a szerencsétlen marhákat.
De most térjünk rá a másik helyszínre ahol találkozhatunk még emberekkel a biztonsági zónákon kívül! Ez pedig nem más mint a Dark zone. Bevallom őszintén engem ez a terület érdekelt a legjobban amióta lehetett tudni, hogy van ilyen a játékban. Ez a terület ugyanis a pvp (játékos a játékos ellen) zóna, de ezen kívül túl sok információt nem nagyon lehetett tudni róla. Na most a bétában fény derült a "titkokra", hogy ez hogy is fog működni. A Dark zone-nak megvannak a saját szabályai. A sztori szerint ebben a zónában a legnagyobb a fertőzés, és itt garázdálkodnak a legkeményebb fickók. Ahogy a pve zónában úgy itt is találkozunk npc-kkel és bár okosabbak itt sem lettek, azért jóval keményebbek. Sokkal többet sebeznek és marha sok töltényt nyelnek be, így már jelent némi kihívást a likvidálásuk. Itt azért szükség van a fedezékrendszer kihasználására, mert fél pillanat alatt ledarálják az embert ha épp rossz helyen bámészkodik.
Kérdezhetné joggal az ember, ha ez a pvp terület akkor hogy van az, hogy itt is gép által irányított ellenfeleket kell szarrá lőni? Igazából ezen a területen is az egyik feladat a gépi ellenfelek lelövése, ők ejthetnek jó cuccokat és van, hogy ládákat is őriznek és így juthatunk csak igazán jó zsákmányhoz. A nehezítés viszont az, hogy ezen a területen már nem egyedül vagyunk. Akivel pedig itt összefutunk abban bizony nem bízhatunk. Még a saját csapattársunk is hátba lőhet minket, ha a nálunk lévő szajréra fáj a foga.
A Dark zone-ban kicsit másképp működik a gyűjtögetés mint a pve részen. Itt ugyanis már akkora a fertőzés, hogy semmit nem vihetünk ki innen amit találunk, és nem is használhatjuk azt. Az egyetlen módja annak, hogy innen valamit kijuttassunk, ha a zónában lévő valamelyik extraction ponthoz megyünk és jelzőpisztollyal leadunk egy jelzést majd megvárjuk amíg odaér egy helikopter és a leeresztett kötélre ráakasszuk a cuccot. Másfél percig tart míg a madárka odaér és ez alatt az idő alatt mindenki tudni fogja a környéken, hogy van valaki aki épp cuccot készül kimenteni, vagyis potenciális célponttá válunk.
Jöhet rögtön a másik kérdés, hogy ez mégis hogy működhet? Hiszen már láthattuk sok más játékban, hogy mennyire nem működik egy ehhez hasonló bárki bárkit lelőhet rendszer. Dunát lehetne rekeszteni a sok craftolós, gyűjtögetős, túlélős játékkal (és a legtöbbet tényleg bele is kéne dobni), ahol többnyire orosz nemzetiségű játékosok szüretelik a náluk jóval gyengébb felszereléssel ellátott emberkéket akiket brutálisan meggyilkolnak majd kifosztanak. Itt viszont működik, és hogy miért? Mert ki van találva egy jól működő rendszer erre.
Ha valaki belép a Dark zone-ba egészen addig semleges marad amíg rá nem lő egy másik semleges játékosra. Ha viszont meglő valakit akkor rogue ügynökké válik, ami annyit jelent, hogy kap egy vérdíjat a fejére és egy visszaszámláló ketyeg a feje felett, attól függően magas számról visszafelé, hogy mekkora sebzést okozott, hogy tényleg megölt e valakit vagy csak rálőtt. A rogue ügynökök látszódnak a minimap-en és a falon keresztül is mutatja a helyzetüket, hogy merre vannak, így nem olyan nehéz őket megtalálni és levadászni. A vérdíj pedig ami a fejükön van és, hogy a haláluk után a náluk lévő lootot bárki büntetlenül begyűjtheti elég jó célpontot csinál belőlük.
Hogy mennyire működőképes a rendszer? A béta alapján azt mondhatom, hogy bár vannak gyenge pontjai azért van benne lehetőség. A béta elején azért voltak fura emberek és sokan próbálkoztak azzal, hogy betámadtak másokat. Nekem is sokszor végződött úgy a lootolás, hogy mikor lehívtam a helit az utolsó pillanatban hátba lőtt valaki. A lootot buktam, de miután beéledtem visszamentem és levadászni az emberkét. A vége felé viszont az volt a tapasztalat, hogy inkább békében próbáltak egymás mellett lenni az emberek. Ami nem biztos, hogy a legjobb a játék szempontjából. Ugyanis ilyenkor a játék elég unalmas. Volt alkalmam rogueként is tevékenykedni pár sráccal akik nem finomkodnak és bár a hátbalövöldözés nem az én műfajom, abban igazat adok nekik, hogy marha izgalmas a cucc ha a szerveren lévő minden ember a mi bandánkat vadássza. A Dark zone-ban is játszhatunk ugyanis csapatban és ilyenkor a rogue rendszer is úgy működik ha valaki a csapatból rátámad egy semleges játékosra akkor mindenki megkapja a rogue státuszt. Ilyenkor tényleg felpörög a játék rendesen.
A bétában a Dark zone-t úgy állították be, hogy viszonylag kevés npc volt így inkább arra próbálták ösztönözni a játékosokat, hogy egymással küzdjenek. Ez azt eredményezte, hogy ha éppen nem volt rogue akire vadászni lehetett akkor mindenki csak körbe rohangált, hogy végre beéledjenek az npc-k. Ez marha unalmas egy idő után. Ládákat nyitogatni meg szinte egyáltalán nem lehetett, mert azok is elég véletlenszerűen voltak, vagy többnyire nem voltak. Viszont az egész Dark zone ahogy van elég egyedi és nagyon jól működik. Ha pedig beállítják a teljes játékban, hogy még több legyen benne a rosszfiú és megkapjuk a teljes területet akkor még izgalmasabb lesz.
A bétában egyébként nem csak a fejlesztések, de a terület is erősen korlátozva volt. Sokan ezt ki is használták a Dark zone-ban. Mert ha kimentél a területről visszadobott egy saferoomba így sokan azt játszották, hogy rogueként kifutottak és lerázták az üldözőiket. A teljes játékban ilyen gond nem lesz.
Maga a bejárható terület elég kicsi volt. Én fel vagyok rá készülve, hogy bár a teljes játékban nagyobb lesz, dlckkel fogják majd ezt még igazán megnövelni, így aki be akarja járni az egész játékot annak többször is a zsebébe kell majd nyúlnia. Bár lehet még így sem lesz olyan hatalmas.
A környezet nagyon él, a nappalt váltja az éjszaka, néha elkezd esni a hó. Van, hogy az orrunkig is alig látni a hóviharban. Az egész környezet él.
Így összességében a játék szerintem jól össze van rakva, a látvány lenyűgöző, bárki bármit is mondjon. Volt, hogy csak azért mászkáltunk a városban, hogy megnézzünk olyan dolgokat amit eddig még nem. Az atmoszféra is teljesen visszaadja azt, hogy itt a napokban történt egy hatalmas apokalipszis. Néhány helyen pedig elég kemény látvány fogad minket.
A meglévő tartalommal nagy problémám nincsen. Viszont amiatt aggódok, hogy mennyire lesz kidolgozva a teljes játék, mekkora lesz a terület, és mennyire lesz monoton egy idő után, akár a kampány akár a multiplayer rész.
Egy dologban viszont teljesen biztos vagyok, hogy innentől kezdve még jobban várom a játék megjelenését és vissza akarok térni New York utcáira!
GAMERnapló
Cikkek
Én és a VR
2018-01-13

Régóta tervezem egy hosszabb cikk írását a virtal reality, avagy a virtuális valóság és az Oculus Rift kapcsán. Nézzük hogy is áll most a helyzet!
Atomega
2017-09-24

A Ubisoft bejelentett hirtelen egy multiplayer shootert csak úgy a semmiből. Nézzük meg milyen lett!
Playerunknown's Battlegrounds - earyl access
2017-03-28

A ma népszerű battle royale játékok új szereplője berobbant és maga mögé utasít mindenkit!
Toxikk
2016-09-14

A héten kilépett a Toxikk a korai hozzáféréses játékok sorából. Jól csinálta? Jól csinálta.