Talán mind emlékszünk még mikor először esett elénk egy több tonnás titán az égből (kivéve a playstation tulajokat). Sajnos a kezdeti lelkesedés után fémszörnyeink hamar a rozsda martalékaivá váltak. A tartalom hiánya ugyanis kietlen pusztasággá változtatta az online csatatereket. Bár sokan szerették, játszani már kevesen játszottak.
A Titanfall 2-t már jóval kisebb felhajtás övezte. A két legfontosabb dolog amit tudni lehetett róla, hogy jön Playstation platformra is és kapunk egy sztori módot. Ja igen, és lesz titán karddal, ami halál menő.
A történet szerint Jack Cooper, a harcmezőn szolgáló egyszeri kiskatona túlél egy ütközetet, ami után pilóta barátja utolsó szavaival átruházza titánját rá. A sérült titán, BT-7274 és az újdonsült, zöldfülű pilóta hamar megtalálják a közös hangot. Párbeszédeiket mi irányíthatjuk, kiválaszthatjuk, hogy épp mit mondjon Jack. Így azt érezzük, hogy részei vagyunk ennek a beszélgetésnek és a túloldalt valaki reagál arra amit mi "mondunk". Ez növeli a beleélést és a kötődést a karakterekhez. Még akkor is ha ez csak illúzió és a válaszok nem számítanak bele a történet alakulásába. Azért néhány poénos beszélgetés kialakul, szóval érdemes rá figyelni.
A sztori egyébként nagyon rövid, és bár nem hoz semmi forradalmit, mégis tökéletesen működik. A "kötelék" a pilóta és a titán között nagyon jól érződik. Még ha a szükség is sodorta őket egymás mellé, hamar elválaszthatatlan társak lesznek. A pályák változatosak és tele vannak jó és kreatív ötlettel, egy pillanatra sem válik unalmassá vagy repetitívvé. Persze ez köszönhető annak is, amit korábban írtam, hogy elég rövidke. Talán úgy 5-6 óra lehet benne.
Az előrehaladást néhol megszakítják főellenségek, amik még nehéz fokozaton is borzasztóan könnyen legyőzhetők. Egyedül az okoz néha gondot, ha rossz titán felszereléssel próbáljuk lenyomni. BT ugyanis a játék során folyamatosan kapja az új felszerelést, ezt pedig bármikor tudjuk váltogatni. A pilótánknál lévő két fegyvert is állandóan tudjuk cserélgetni, és rá is leszünk szorulva, mert néha kifogyunk a munícióból és ilyenkor célszerű azokat a fegyvereket használni, amik utánpótlását meg tudjuk oldani a nekünk rontó ellenfelektől. Akármelyik kiskatona elejtett fegyverét fel tudjuk venni, de raktárat is találunk majd bőven ahol lehet válogatni. Semmi esély rá, hogy megunjunk egy stukkert.
Úgy általában az egész játék nem túl nehéz. A sztori nem rossz és sosem laposodik el, bár ez talán a rövidségének köszönhető. Túl nagy szabadságot sem kapunk, ez annyit jelent, hogy nem csak egy csőben haladunk előre, de néha szó szerint egy csövön.
Viszont ez a korlátozás nem érződik és bejárhatunk néha egész nagy tereket, ahol túl nagy csatangolás nem vár ránk, mert BT általában megjelöli nekünk az adott célpontot. Spoiler nélkül nem nagyon lehet a pályákról és a történetről ennél többet írni, de azt még egyszer elmondanám, hogy elég változatos helyeken és elég változatos dolgokat kell majd csinálni. Arra azért mindenki készüljön fel, hogy a pilótánk mozgáskultúráját elég erősen kihasználja minden pálya! Szóval akik nem szerették a falon szaladást, ugrálást azok inkább bele se kezdjenek!
A stáblistát azért mindenki nézze meg, mert van utána még valami apróság.
Na de nézzük mit tud a multiplayer! Annyi átalakítást kapott, hogy az elkövetkező írás igencsak terjedelmes lesz. Alig maradt olyan része a játéknak amit ne gondoltak volna újra a fejlesztők, és szerintem jó irányba sikerült haladniuk.
Kezdjük a pilótákkal! Az első dolog amit beállíthatunk az az úgynevezett "tactical" tulajdonság. Ez ad pilótánknak egy alapot és ez határozza meg a kinézetét is. A kinézethez tartozik, hogy a pilóta nemét is be tudjuk állítani. A képesség lehet láthatatlanság, egy eldobható radar tőr ami a környéken található ellenfelek helyzetét mutatja meg falon keresztül is, egy vonóhorog amit használhatunk gyors mozgásra mint Tarzan ahogy liánról liánra lendül, vagy akár ellenfeleinket is magunkhoz ránthatjuk, stimuláns doppingszer amivel a mozgásunkat gyorsíthatjuk fel, pajzs amit magunk elé rakva védelmet biztosít a szemből érkező lövedékektől, vagy egy olyan képesség amivel egy másik dimenzión keresztül mozoghatunk meglepve ezzel ellenfeleinket, vagy kerülhetünk ki szorult helyzetünkből, végül pedig egy hologram, ami előre menetelve megzavarja ellenfeleinket akiket így könnyen oldalba kaphatunk. Már ez az egy tulajdonság egész sok lehetőséget ad arra, hogy taktikázzunk, de ezzel még nincs vége. Ígérem a többit nem fogom ilyen felsorolás szerűen prezentálni. Egyébként tíz ilyen katonát tudunk összeállítani és fegyvereinket és felszerelésünket (véééégre) harc közben is módosíthatjuk. Nincs többé bosszankodás, ha elfelejtettünk a meccs előtt beállítani valamit.
Minden pilótához tartozik két fegyver (igen, csak kettő), választhatunk hatféle robbanóanyagból, ezek közt kap helyet a gravitációs gránát is. Van még továbbá két választható tulajdonság ami a katonánkat erősíti, ez lehet pl gyorsabb élet töltődés, vagy célzás közben akár lebeghetünk is. Ez egész hasznos néha, de okosan kell használni, mert egy lebegő pilótánál könnyebb célpont kevés van. Van még egy kivégzés is ami akkor aktiválódik ha hátba kapjuk ellenfelünket. Ez alapból egy nyakkitörés, de a későbbiekben kioldhatunk egy olyan változatot is akár, hogy a saját fegyverével végezzük ki a célpontot.
Ha már fegyver, említettem ugye, hogy egyszerre kettő lehet nálunk. Ez az előző részhez képest első ránézésre visszalépésnek tűnik, és kicsit az is, hiszen ott a két alapfegyveren túl egy antititán cucc is lehetett nálunk. Itt viszont a másodlagos mordálynál választanunk kell, hogy az pisztoly legyen vagy inkább valami titán pusztító szerkezet. Viszont ahogy egyre többet játszom úgy érzem, hogy ez nem volt egy annyira rossz döntés. Egyrészt az elsődleges fegyverek kaptak egy teljesen új robbanó töltetes típust. Ezek ugyanúgy használhatók katonák és titánok ellen is. Másrészt a titánok elleni harc is átalakult, de erről majd később. A legtöbb robbanótöltetes fegyver egyébként az előző részben antititán fegyvert volt, szóval ismerős lehet.
Összesen hat fegyverosztály közül választhatunk, nem kevesebb mint húsz különböző fegyvert. Típusonként van 3-4, de shotgun például csak kettő. Erre akár mondhatnánk azt is, hogy nem olyan kevés, de igazából nem is sok. Testreszabásra persze van lehetőség minden fegyvertípusnál, de nagyjából ugyanazok választhatók mindenhol. Az irányzékok is ugyanazok, egyedül sniper fegyver esetén térnek el.
Viszont a mennyiséget bőven kárpótolja a minőség. Első használatnál minden esetben érzi az ember, hogy durva cucc van nála és büntetni fog vele. Főleg a shotgun lett jól eltalálva.
A veteránok kérdezhetnék, hogy mi lett a méltán gyűlölt smart pistol sorsa? Ennek a fegyvernek a létezése is elég vitatott volt az első részben. Egy olyan pisztolyról van ugyanis szó, ami beméri az ellenfelet majd utána, célzás nélkül, csupán a ravasz meghúzásával el is intézi. Pilóták és robotok esetén a bemérés folyamata lassabb volt picit, de még így is marha idegesítő egy fegyver volt. Bizony ezt a stukkert már nem pakolhatjuk be fegyvernek, de nem is tűnt el teljesen.
Az előző részben volt egy kártyás rendszer. Ez röviden úgy nézett ki, hogy folyamatosan kaptuk a kártyákat amik valami előnyt adtak nekünk a harcmezőn. Falon át látás, erősített fegyver sebzés, ilyesmik. Három ilyen kártyát tudtunk bepakolni mielőtt elindult egy kör és ezeket halál után lehetett aktiválni. Talán ez jó ötletnek tűnt, de a gyakorlatban inkább nyűg volt. Ezt a rendszert úgy ahogy van kidobták a fenébe. Viszont kaptunk helyette egy boostot. Ez a kártyákhoz hasonló képesség, viszont csak egyet választhatunk a meccs elején. Ebből van 12 és ennek egyike a smart pistol. 12 lőszert kapunk hozzá és kifújt. De van itt még önjáró, robbanó robot, maphack és még sok más.
Ezt a boostot akkor tudjuk aktiválni ha a játék során szereztünk pontokat, ahogy a titánt aktiváljuk. Ezen a csíkon van jelölve, hogy mikor kapjuk meg ezt a kis tuningot. Ha elértük bármikor eltolhatjuk. Egy meccs során annyiszor aktiválhatjuk ahányszor elérjük a megfelelő pontszámot.
Említettem már, hogy vannak titánok? Meglepő lenne ha nem lennének. Szám szerint hatféle kis aranyos közül választhatunk, és mindegyik teljesen máshogy működik. Viszont sok közös vonásuk van. Testreszabásuk elég korlátozott, még korlátozottabb mint az első részben. Ott három titán volt, amik lényegében csak kasznijukban és ebből adódóan mozgásukban különböztek. Felszerelésüket és fegyverüket pedig mindegyiknek állíthattuk ahogy akartuk, nem nagyon volt megkötés.
Most viszont a hat titán mind saját fegyverrel, és képességekkel rendelkezik. Három tulajdonság tartozik mindegyikhez. Ezeket állíthatjuk, de ebből kettő minden titánnál azonos és csak egy van, ami a speciálisan az adott típushoz tartozik. Egyik esetben sincs túl sok lehetőség, elég kicsi a mozgástér. Szóval a változtatás lehetősége szinte nulla. Viszont cserében ezek a titánok nagyon jól össze vannak rakva. Teljesen más képességekkel rendelkeznek és eltérő fegyverrel. Ebből adódóan máshogy is kell velük bánni. Scorch felégeti maga körül a pályát, Tone legfőbb fegyvere a rakéta ... sok rakéta, Roninnak kardja van amit nem fél használni, Legion gépágyújától pedig a sírás kerülget attól függetlenül, hogy én ülök a pilótafülkében, vagy épp szembe nézek vele. Akit érdekel egy látványos bemutató minden egyes titánról, az megismerheti őket a lenti videókban. Érdemes megnézni.
Említettem, hogy a titánok elleni harc is megváltozott kicsit. Az első részben minden titánnak volt egy energiapajzsa, ez a pajzs fogta fel a kezdeti sebzést. Ha ez eltűnt csak akkor szenvedett sérülést maga a kaszni. Na ez most alapból nincs. Sokan panaszkodnak is, hogy gyengébbek lettek a titánok, de ez nem teljesen van így. Mindössze sokkal több taktikázás kell hozzájuk. Van egyébként a titánoknak védelmi képessége, és nagy előny az is, hogy most már alapfelszereltség az elektromos füst. Amit a booshoz hasonlóan oldhatunk ki, ha titán formában gyűjtjük a pontokat. Megmaradt a core képesség is. Ez a titánunk legerősebb fegyverét aktiválja ami minden esetben elég nagy pusztítást végez. Ha film készülne a játékból azt Michael Bay szeretné rendezni az biztos.
Bekerült egy másik mechanika is, a titánok akkumulátorát ki lehet venni. Ehhez a titán hátára kell ugrani és egyszerűen kikapni egy cellát aztán spuri. Kivenni nem nehéz (látszik, hogy nem az Apple gyártja őket), ami viszont sokkal nehezebb: életben maradni és lelépni vele. De megéri kockáztatni, mert ezzel a cuccal adhatunk pajzsot egy csapattársunk titánjának vagy épp a sajátunknak. Ez a pajzs ugyan nem töltődik újra, viszont elég nagy előnyt ad így is.
A titánok amortizálása is változott picit. Ha lesérült, most már nem indul el automatikusan egy visszaszámlálás, hogy hamarosan beindul az önmegsemmisítés. Csupán jelzi a rendszer, hogy veszély van és katapultáljunk. De vállalhatjuk a kockázatot, hogy maradunk még és amíg lehet harcolunk. Ez vezethet oda, hogy még kiosztunk néhány halát, de ahhoz is, hogy hamar bezsebelünk egyet, akár csúnya kivégzéssel kivitelezve.
A harctér felépítése hasonló az előző részhez képest. Botok, pilóták egymás ellen, majd titánok potyognak az égből. Botok terén is történt változás, de nem túl nagy. A gruntok és spektre-k mellé kaptunk egy titánnál jóval kisebb robotot amit Reepernek hívnak. Sok vizet nem zavar, de remek céltábla ha egy titánban ülünk.
Ha mindezt a tartalmat megnézzük elég változatos játékmenetet kapunk. A harc pedig kifejezetten szórakoztató. Lövöldözés ritkán van egy eltalálva, és ahogy össze van kötve a mozgással az már az előző részben is elég egyedi volt, itt pedig sokkal jobban tovább van fejlesztve. Falon futás, dupla ugrás, csúszás. Igazi rocksztárnak érezheti magát az ember ahogy becsúszik egy ütközetbe, kioszt néhány lövést majd tovább ugrik mint aki jól végezte dolgát. Ráadásul mindezt olyan természetességgel mintha leugrott volna a boltba tejért meg kenyérért. A pályák felépítésével nekem már az első részben sem volt problémám, itt szintén nincs ezzel gond. Van bőven hely a titánoknak, és a katonák is elég jól el tudnak cikázni a sikátorok és házak belsejében.
Azért azt meg kell jegyeznem, hogy elég kevés pályát kapunk első körben, ha jól tudom hat darab van csupán. Igaz hamarosan érkezik egy ingyenes dlc-ben Angel City, ahol már járhattunk a korábbi részben. Jó hír, hogy minden érkező tartalom ingyenes lesz a játékhoz. Ezért nagy piros pont mind a kiadónak, mind pedig a fejlesztőknek. Végre kezdi egyre több cég észrevenni, hogy dlc térképekkel szétdarabolni a játékosbázist annyira nem jó ötlet. Meg persze marketing szempontból is jól hangzik. Már csak az a kérdés, hogy mennyi extra tartalmat kap majd a játék a jövőben.
Játékmódok terén hasonló a felhozatal mint korábban, de azért egy kis változtatás itt is van. A Harpoint mód átalakult picit, most már Amped Hardpoint a neve. Ugye ez régebben abból állt, hogy a pályán lévő három pontot kellett elfoglalni. Ez elég hamar egy eszetlen rohangálásba ment át, ahol mint a hülye ment mindenki körbe-körbe. Most azzal lett a dolog megfejelve, hogy az elfoglalt pontokat fel lehet húzni még egy szinttel ha tovább maradunk és védünk, így egy fejlesztéssel olyan mintha egyszerre két pontunk lenne elfoglalva. Végre érződik, hogy valami értelme is van ennek a módnak.
Új játékmód egy van, ez pedig a Bounty hunt. Ennek a lényege, hogy a játék több fázisból áll. Az első fázisban a megjelölt területeken lehet ölni és gyűjteni a pénzt aminek egy része nálunk marad egy része azonnal jóváíródik. Ezt botok megölésével tudjuk megszerezni, ha pedig pilótát ölünk ő bukja a nála lévő pénz felét, mi meg örülünk mert megkapjuk. A következő fázisban megnyílik a pályán két úgynevezett bank ahol a nálunk lévő pénzt le tudjuk adni, ezzel bónuszt szerezve a csapatnak. Ezek a fázisok ismétlődnek és egyre keményebb botok potyognak a pályára, még titán is, amit érdemes levadászni, mert elég szép fejpénz jár érte. Az a csapat nyer aki előbb összeszed 5000 dollárt. Ez a mód szerintem erősen MOBA ihletésű, de működik.
Jó hír még, hogy most már van lehetőség privát játékot is csinálni ismerősökkel. Bár inkább az a fura, hogy az első részben erre nem gondoltak.
Kaptunk még egy Coliseum játékmódot aminek én jelenleg még nem látom a létjogosultságát. Ez annyit takar, hogy egy kicsi, üres, kör alakú pályára letesz a játék egymással szemben két pilótát, és egy rakétavetővel szarrá kell egymást lőni. Ötből három kört kell nyerni. Ennek a játékmódnak az érdekessége, hogy bizony kreditekért jegyet kell hozzá venni. Nem érzem én ezt elég kiforrottnak még, de ha ez egy, a jövőben mindig változó mód lesz akkor még jól is elsülhet.
A fejlődési rendszer jól fel van osztva a játékban. Szintet lépünk mi, a katonánk, minden fegyverünk külön és persze a titánunk. Ahogy a katonánk lép szintet úgy lesz egyre több fegyver, boost és felszerelés megnyitva, ahogy a fegyverünk lép szintet úgy tehetünk rá egyre több kiegészítést. A játék során kapunk még krediteket, és ezekből a kreditekből az előtt is fel tudjuk oldani a cuccokat, hogy elérnénk a szintkorlátot. Kapunk még festéseket is, nagyjából mindenre. Ha pedig már kioldottunk mindent akkor a pilótánkkal generációt léphetünk ami azt jelenti, hogy a szintlépést és a cuccok feloldását kezdhetjük előröl, cserébe egy kis jutalomért és egy számért amit a nevünk elég minden játékban kipakol. Had lássa mindenki, hogy mi vagyunk a Janik ... és azt is, hogy már milyen magas szintű Janik vagyunk.
Választhatunk még úgynevezett faction-t magunknak. Az adott faction vezetője fog dumálni nekünk mikor kiugrunk a pályára és a pályán végig ő kommentálja a tevékenységünket, és ahogy szerezzük a pontokat az adott faction-ben is szintet lépünk. Ez alapján pedig kapunk spéci festéseket. Én meglennék nélküle, de azért jó hogy ez is van.
Egy érdekesség még, ami bekerült a játékba az a network rendszer. Erre akár mondhatnánk azt is, hogy ez egy leegyszerűsített klán rendszer. Bárki csinálhat ilyet, lehet publikus vagy akár zárt. Van külön chat és bárki egyetlen gombnyomással meghívhatja játszani a csoportban lévőket. Van minden network-nek egy időpont amikor a játék a tagoknak extra kreditet ad. Ezzel is próbálják ösztönözni a játékosokat csoportok létrehozására és aktív használatára. Egyszerű rendszer, de használható és ami tök jó, hogy használják is sokan.
Erre szükség is van, mert a játék sokkal jobban épít a csapatmunkára mint korábban. A pontfoglalás és tartás, a titánok akkuval való feltöltése, a pénz gyűjtés és leadás. Ez mind arra ösztönzi a játékosokat, hogy dolgozzanak össze. Na és itt jön elő a játék egyik gyenge pontja, ugyanis olyan csapatok ellen rakja néha össze az embert, akik ellen esélytelen bármit tenni. Ha kettő vagy harmadik generációs pilóták ellen kell játszani olyan csapattal akik még csak most ismerkednek a dolgokkal, abból lehetetlen győzelmet kovácsolni. Bár egyedül is elég sokat tudunk tenni, de ahhoz képest amit egy jól összeszokott csapat tud csinálni ez borzasztóan kevés.
Rangsorolt meccsek még nincsenek, de csak idő kérdése, hogy az is bekerüljön szerintem. Ez az első részbe is csak később került be.
A fegyverek és titánok kiegyensúlyozása sem mondható a legjobbnak. Ahogy írtam Legion tényleg nagyon erős. Igaz én fegyvereknél annyira nem éreztem, hogy bármelyik túl erős lenne, mindegyikkel nagyon gyorsan lehet ölni. Ezeket patch-ek segítségével lehet finomhangolni, és biztos fogják is.
Megjelenését nézve a játékot nem a legjobb időben adták ki. A Battlefield 1 után, és az éppen aktuális Call of Duty előtt csatában küldeni a Titanfall 2-t elég érdekes üzleti döntés. Az eladások szerint nem is volt olyan remek ötlet. Bár az új COD fogadtatását nézve ez talán most fog csak igazán fellendülni. Az Activsionre úgyis ráfér már egy kiadós bukta, hogy a fejükhöz kapjanak. A játékosok zsarolása egy remastered kiadással nem jó marketing stratégia.
Örülnék neki, ha nem tűnne el olyan hamar a Titanfall 2 mint az első rész, és ahogy nézem minden esély meg is van rá, hogy ezúttal tovább megőrzi a szavatosságát. Én mindenesetre ott leszek a harcmezőn még elég sokáig.
GAMERnapló
Cikkek
Én és a VR
2018-01-13
Régóta tervezem egy hosszabb cikk írását a virtal reality, avagy a virtuális valóság és az Oculus Rift kapcsán. Nézzük hogy is áll most a helyzet!
Atomega
2017-09-24
A Ubisoft bejelentett hirtelen egy multiplayer shootert csak úgy a semmiből. Nézzük meg milyen lett!
Playerunknown's Battlegrounds - earyl access
2017-03-28
A ma népszerű battle royale játékok új szereplője berobbant és maga mögé utasít mindenkit!
Toxikk
2016-09-14
A héten kilépett a Toxikk a korai hozzáféréses játékok sorából. Jól csinálta? Jól csinálta.