GAMERnapló

Keresés
The Crew - 2014. december 10.

Anno még a Crew bétával engem megvettek kilóra. Nem is tudom miért. Talán a nagy szabadság, hogy nem korlátozták a játékteret, vagy hogy ez a játéktér minden eddiginél hatalmasabb, hogy ezt a területet rengeteg játékossal fogják megtölteni, vagy a klassz autók és azok testre szabhatósága volt ami megfogott. Nem tudnám megmondani, de vártam a Crew megjelenését.

Ami a bétában tetszett azt a teljes játékban sem rontották el. Viszont kezdjük egy fontos dologgal! MMO e az MMO? Jelen esetben hiába harangozza be úgy a marketing gépezet a Crew-t, hogy az első MMO autós játék, ez közel sincs így. Szóval a válasz a Crew esetében, hogy nem, ez nem egy MMO. Az MMO (Massively Multiplayer Online) lényege ugyanis az, hogy egy adott szerveren rengetegen együtt játszanak. Szóval ha csak a nyolc főt nem tekintjük egy "súlyos" tömegnek én nem mondanám rá, hogy ez MMO. Az egyszerre együtt, a teljes térképen tevékenykedő játékosok száma ugyanis nyolc, maximum. Az egész térképen! De simán történik olyan is, hogy egyedül van az ember. Ennyit arról, hogy "never drive alone!'. Az meg külön pofátlanság, hogy a játék indításánál a térképen a sok játékos illúzióját úgy hazudják be, hogy felvillannak random helyekre botok ikonjai meg neve ami aztán el is tűnik. Mintha ők valódi játékosok lennének valahol épp a térképen.

Ez még talán hihető is lett volna a naivabb felhasználóknak. De a másik, igaz nem nagy dolog, ami eléggé ront az összképen, hogy bár a reklámokban mindenkinek saját avatarja van ezt a játékban sehol nem lehet beállítani. Mindenkinek a Ubisoftos, béna avatart pakolja be automatikusan a rendszer. Bár a Ubisoft hivatalos fórumán azt írta egy illetékes, hogy ha csatolja az ember a facebook accountják a Uplay-hez akkor a facebook képet teszi oda a rendszer, ez senkinek nem működik, és én sem láttam sehol olyat akinek normális képe lett volna. Mindenkinél ez a halál ronda Uplay figura ... állítólag dolgoznak a megoldáson (a megjelenéstől a cikk írásáig ez nem változott). Ennek fényében 100%, hogy a felvillanó kamu térkép botokkal adataival van tele.

Szóval nincs nagy tömeg ezen a hatalmas térképen. Persze ha hívunk haverokat rögtön más az élmény, de ez akkor is messze van attól amit a reklámokban portyázó bandákról festett a marketing gépezet. Nagyon-nagyon messze. Igaz ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a Crew egy rossz játék. Csak épp nem az amilyen címen eladják. Ez pedig nagy probléma és nem is az egyetlen.

A sztori egy alap, klisés történet sok ... nagyon sok autókázással. Megölik a testvérünket, a gyilkosságot persze a nyakunkba varrják. Öt év után egy csinos rendőrnő keres meg minket aki el akarja kapni a bűnösöket és a mi segítségünket kéri. Most ne menjünk bele abba, hogy miért pont öt év után kezdett el érdekelni valakit annyira ez az ügy, hogy kihozzon valakit a sittről aki alá drága autókat pakol nagyon sok pénzért. Ez még így ok. Nem egy nagy sztori, de mondjuk, hogy rendben van. A karakterek kidolgozása egyenlő a nullával. Bár lenne pár egész érdekes mellékszereplő, ezek megmaradnak azon a szinten, hogy látjuk őket egy átvezetőben, meg halljuk a hangjukat a telefonon. A főgonosz karaktere meg egyenesen nevetséges. Egy irritáló, patkányképű fazon aki a filmekben maximum kifutófiú lehetne, hogy itt hogy lehet ő a nagy mellényű góré, a jó ég tudja. Főhősünk a fényes páncélzatú lovag, páncéljául pedig az autók szolgálnak.

Járgányok terén elég jól teljesít a játék. Igaz számukat tekintve nincs sok és az első jó pár órában nem is lesz alkalmunk túl sokat vezetni a tesztvezetésen kívül, mert a jobb járgányok iszonyat drágák. Viszont ahogy ezek az autócsodák kinéznek ott azért az embernek leesik az álla. Amikor pedig szerelés során alkatrészekre robban aztán később újra összeáll az elég király látvány.

Ez a kidolgozottság pedig nem csak a külsőt érinti, de a belső kárpitozást is. Amit ugyancsak a magunk ízlése szerint húzhatunk át. Jómagam nem nagyon szeretem a belső nézetet egy autós játékban, mert a külső nézetben jóval több látszik és biztosabban lehet vezetni. Viszont szabad autókázás során még én is át-átkapcsoltam belső nézetre mert annyira jó vezetési élményt ad és az autó belsejének látványa sem utolsó. Bár igaz ami igaz, hogy a tükrök valahogy nem igazán teszik a dolgukat. Kár, hogy egy ilyen aprósággal rontották el az amúgy remek és igényes kidolgozást.

Szóval szerelhetjük, színezhetjük (igen, a fenti autóm olyan mint egy babakék szappantartó, de nekem tetszik), matricázhatjuk autónkat. Bár én elbírtam volna többféle dekorációt azért elég sok időt el lehet szöszölni vele. Ahogy korábban írtam túl sok autót nem fogunk vásárolni lévén, hogy a jobb autók igencsak drágák amiket még megvétel után fejleszteni is kell. De nem kell aggódni a Ubisoft gondolt azokra is akiknek nincs türelmük a lassú fejlődéshez. Ugyanis a játékban van mikrotranzakciós rendszer így bármikor vehetünk Crew Creditet amiből jutányos áron kaphatjuk meg amit csak szeretnénk. Engem az ilyen addig nem zavar amíg minden megszerezhető játékbeli pénzért is. Még akkor is ha a lassú fejődéssel igencsak azt igyekeztek szorgalmazni, hogy az ember a játék árán felül is költsön.

A fejlődési rendszer bár szerintem elég jól ki lett találva, mégis picit felemás. Jó alapkoncepció és rosszul kidolgozott végeredmény. Az autókat mikor megvesszük teljesen gyári, úgynevezett Full Stock állapotban kapjuk. Ezzel maximum csak az utcán furikázhatunk. Ahhoz, hogy versenyeken vehessünk részt kiteket kell szerelnünk rá. Ezekkel a kitekkel lényegében egy teljesen új autókat kapunk. A kiteket fokozatosan oldjuk ki ahogy fejlődik a karakterünk. Tíz szintenként egy új nyílik meg. Az első kit tuningot minden típusban a csini rendőrnéni fizeti.

Öt típusú kittel szerelhetünk fel és mindegyikkel egy teljesen különálló autót kapunk. Street kit az ami értelem szerűen az utcai versenyekhez van, a Dirt amivel a földutakon érzi magát jól a járgány, Perf az aszfalton való száguldozáshoz, Raid amihez nem is kellenek utak és végül a Circuit az igazán drága versenycsodákhoz. Ezek a járgányok mind külön fejlődnek és külön tudjuk őket szerelni.

Játékosunk szintjén túl maguk az autók is szinteződnek. Ez alapjáraton jól ki van találva és viszonylag egyszerű. Az autókat meghatározhatjuk a típusuk alapján és, hogy milyen szinten vannak. A szintezést a kocsiba szerelt alkatrészekkel tudjuk egyre fentebb tornázni. Remélem még tudja mindenki követni, mert itt még nincs vége. A játékos és a kocsi szintjén túl ugyanis még az alkatrészeknek is van szintjük, szintjükön túl pedig lehetnek Bronz, Ezüst és Arany típusúak is. Ezeket az alkatrészeket versenyeken keresztül tudjuk megszerezni, ha teljesítjük azokat. A szint adott, de teljesítménytől függően kapjuk az Ezüstöt és az Aranyat. Ezek jobb értékekkel rendelkeznek, de az alap értékeken túl egy véletlen szerű extra tulajdonságot is erősítenek. Hogy egy motorblokk hogy adhat extrákat az úttartáshoz azt nem tudom, de ez itt így működik. Ötvenedik szint után (ami a játékban a max szint) pedig megnyílnak a Platina alkatrészek amiket az Aranyon felüli teljesítményünkért kaphatunk. Egyébként már az aranyat is néha elég nehéz teljesíteni.

Az autók finomhangolása lényegében ki is merül abban, hogy egyre jobb szintű alkatrészeket pakolunk bele. Nem kell nagyon mérlegelnünk, hogy mit szereljünk be, általában az egyik alkatrész jobb míg a másik rosszabb. Lecseréljük és megyünk tovább.

Alapjába véve ez a rendszer még nem is lenne olyan rossz, na és itt jön az a de. Vannak ugyan is szerelőműhelyek a játékban ahol a kiteket tudjuk megvenni és ezen felül az alkatrészeket. Viszont az alkatrészek listájánál az elején tök üres, versenyeket kell nyernünk, ha vásárolni akarunk. Csak a megszerzett alkatrészeket tudjuk megvenni. Vagyis ha nyertünk egy kocsival, de egy másikat is akarunk tuningolni azt az alkatrészt megvehetjük. Így legalább nem kell minden autóval ugyanazt a versenyt megnyernünk. Ez már egy kicsit sántít szerintem. Most nyerni is lehet meg venni? De akkor miért csak azokat amiket versenyen nyertünk? Ráadásul, simán meg lehet azt csinálni, hogy fogunk egy új verdát, felpakolunk rá egy magasabb szintű kitet (ja igen, a kitek közt is van szintezés, ekkor alapból nagyobb szintű alkatrészek kerülnek az autóba) akkor simán előfordulhat az, hogy az eddig verejtékes munkával tuningolt autónkat simán lepipálja az amit csak simán megvettünk és alapból nagyobb szintű kittel szereltük fel. Igaz, hogy a kitekben kapott alkatrészek mindegyike Bronz így ha Ezüst, Arany illetve Platina cuccokat akarunk azokért azért meg kell dolgoznunk. Azért ez így nekem mégis sántít.

A sztori során a főhadiszállásra egyre több barátot tudunk gyűjteni, minden ilyen baráthoz tartozik egy lista aminek az elemeit egyenként tudjuk kioldani egymás után. Ez amolyan fejlődési fa, itt perkeknek hívják. Kis százalékos extrákat ad, olcsóbbak lesznek némelyik autók és alkatrészek. Vagy a nitrót erősítik stb. Sok vizet nem zavarnak, de gondolom ezzel is az MMORPG-s vonalat akarták beleszőni.

Versenyekre elég sok lehetőségünk van. A kampány küldetések is adnak alkatrészt, de csak az úton autókázva is állandóan belefutunk az út közepén terpeszkedő "kapukba" amiken ha áthajtunk akkor egy "skill" küldetés indul el. Ez lehet akár szlalomozás, vagy sima gyorsulás a kiindulóponttól minél messzebbre, de Raid autóval akár hegyet is mászhatunk. Ezek viszonylag rövidek és adnak olyan jutalmat mint egy hosszabb verseny szóval érdemes őket csinálni.

Gyűjtögethető dolgok is akadnak akinek erre van igénye. Van rengeteg jelzőbója amiknek különösebb jelentősége nincs, de lehet velük pontot szerezni. Még a játék elején gondoltam rá, hogy biztos lesz majd toronyba mászás és szalmába ugrálás ahogy minden Ubisoft játékban van valami ilyen és igen, itt is megcsinálták. Találhatunk adótornyokat amikhez ha beállunk akkor az adott területen lévő küldetéseket a térképen jelezni fogja, a szalmába ugrást szerencsére kihagyták. De keresgélhetünk autóalkatrészeket is amikből spéci autókat pakolhatunk össze, persze csak akkor ha megvan minden darabka. A térképen ezek helyét nem jelöli pontosan, de a körülbelüli helyüket igen így csak egy adott területet kell bejárni, hogy ezeket megtaláljuk ráadásul egy radar pittyegése és zöldülő fény jelzi ha közeledünk hozzá.

Küldetéseket felvenni bármikor tudunk és bármikor meg tudjuk ezeket csinálni újra, ez igaz a skill küldetésekre is. Csak az autótípust és egy minimális szintet határoz meg a játék, ha ez megvan akkor mehetünk. Viszont ha nem szeretünk kínkeservesen szenvedni akkor felszintezzük az autónkat rendesen mert néhány küldetésnél vért lehet izzadni ha csak az alapkövetelményeknek felelünk meg. Néhány speciális sztori küldetést leszámítva minden küldetést tudunk tolni haverokkal, vagy akár idegenekkel is coopban. Így némileg könnyebbek az üldözős és menekülős küldetések, ezekkel egyedül nagyon meg fogunk szenvedni. Nem is beszélve arról mikor sárga dobozokat kell elgázolni valami hülye indokból. Ezeket néha egyedül lezavarni elég frusztráló ugyanis mindent egy bizonyos idő lejárta előtt kell teljesíteni. Ez néhány küldetésnél logikus is. Viszont mikor az a feladat, hogy furikázzunk el valakit a főhadiszállásra akkor nem értem minek a pittyegő óra? Ha nem érünk oda másodpercre pontosan, akkor lebontják vagy mi? Az a szemét óra néha már akkor pittyeg mikor még el sem indult a küldetés, állati idegesítő.

A másik nagyon idegesítő dolog a rendőrök. Hihetetlen idiótán agresszívek és elég sűrűn előfordul, hogy a fizikának teljesen ellentmondóan viselkednek, az ember nekik száguld és ütközés helyett simán csak odaragad az autó és akár 300-ról is nullára csökken a sebesség. Itt azért még van mit javítani.

Ami valamilyen szinten mégis élvezetessé teszi a küldetéseket az a vezetés maga és a táj amin áthaladunk. Bár a játék túlzással sem mondható egy grafikai remekműnek. Sokszor futhatunk bele olyan modellekbe, textúrákba amik igencsak le vannak maradva a pár évvel ez előtti szinttől is. Mégis összességében nyújt néha olyat a látvány amiért én nyugodt szívvel nem mondanám azt, hogy ronda lenne. A napszak váltakozással, a fényhatásokkal azért tudnak lélegzetelállító látványt nyújtani. Mindenképp ad az élményhez, ha egy ilyen tájon keresztül vezet az utunk.

A területek is tele vannak élettel, gyalogosokkal, állatokkal. Így még jobban érezhetjük, hogy ez egy nyílt, élő, lélegző világ. Versenyek során pedig sokszor olyan események zajlanak a közelben amik tőlünk függetlenül zajlanak. Repülő húz el felettünk munkagépek dolgoznak, vagy épp egy tüzet oltanak el. Viszont ezek előre beállított, scriptelt események külön arra a versenyre komponálva. Így sajnos megölik annak az illúzióját, hogy ez tényleg ott és akkor történik.

Maga a játékmenet elég folyékony és ami nagyon jó, hogy sehol nem szakítja meg töltőképernyő. Ha leülünk és nyomjuk a gázt nincs semmi ami megszakítaná a vezetést. Nagyon jól kezelhető az interface is és a térkép használata is nagyon jól el van találva. Gyors utazással lényegében csak odabökünk valahova és már ott is vagyunk. Az egész annyira gyors és egyszerű. Persze a még fel nem fedezett területre el kell autókázni, de igazából ez a játék legélvezetesebb része. Nincs pittyegő óra, csak maga a vezetés különfélébbnél különfélébb tájakon. Csapatás a mocsárban, vagy keresztül a sivatagon, át erdőkön, mezőkön, vagy egy szerpentines hegyvidéki úton. Hallgatva a zenét amit a játék nyújt ... bár azt lehet érdemesebb néha kikapcsolni. Én az elején még örültem, hogy nem csak a populáris, basszusdöngölő muzsika kapott helyet a játékban, hanem tényleg vannak benne hallgatható zenék. Viszont hamar rádöbbentem, hogy nagyon kevés ilyen van és azokat is hamar meg lehet unni. Azt hiszem a játék soundtrackjéért nem fognak tömött sorok kígyózni a boltokban.

Volt szó arról, hogy a küldetéseket tolhatjuk kooperatív módban, viszont vannak még egyéb játékos a játékos elleni versenyek is. Talán ez az ami egy picit idézi azt a hangulatot amit a sokatmondó reklámok ígérnek. Sajnos csak egy picit. Itt sem minden felhőtlen ugyanis a versenyek sokszor laggolnak, de nagyon. Persze volt olyan meccsem ahol minden rendben volt, de nem ez a jellemző.

Ráadásul ezek a versenyek nem is túl kiegyensúlyozottak. Alacsony szintű játékosokat simán összedobál olyanokkal akik két, vagy akár háromszor olyan erős autóval rendelkeznek. Így pedig a verseny mondjuk úgy, hogy picit azért egyoldalú.

Vannak még a fentieken felül különböző frakciók. Ezeknek sincs túl nagy jelentőségük, gyűjthetjük a pontokat és pvp-ben is lehet úgynevezett frakció vs frakció versenyeket futni. Vannak ezeknek a frakcióknak a térképen különböző saját "versenyeik" amik nem is igazán versenyek, inkább amolyan hosszabb autókázás, némelyikhez csak annyit írt a játék időtartamnak, hogy több mint egy óra. Ezeknek még nem mertem nekiugrani.

Igyekeztem minél teljesebb képet kapni a játékról mielőtt írnék róla, bár sajnos egy ismerősöm sem játszik vele így a közösségi élmény nekem kimaradt. Idegenekkel is egész jó volt néha csapatni a küldetéseket, mégis többnyire egyedül furikáztam. Beletettem pár órát a és még biztosan bele is fogok tenni, a fentiek ismeretében azért vártam volna a vásárlással. Talán patchekkel sok dolgot javítani fognak a jövőben amik most rontották az élményt. Ki tudja, talán még azon is dolgozni fogna, hogy MMOsabb legyen, bár ezt erősen kétlem. Bár megy a vita arról, hogy ez most MMO vagy sem, és valóban tartalmaz rengeteg RPG elemet. De pont a lényeget hagyták ki, ami a rengeteg játékos egy szerveren való jelenléte lenne.

A Crew nem egy rossz játék, de biztos vagyok benne, hogy a rosszul marketingelt reklámok miatt és a zavaró bugok miatt sokan csalódtak benne és ez érthető is. Akiknek viszont a fenti negatívumok sem vették el a kedvét azok nyugodtan tegyenek vele egy próbát, ezek után ők már nem fognak csalódni!

Facebook

GAMERnapló

Játékokról szubjektíven.

Cikkek

Én és a VR
2018-01-13
Én és a VR

Régóta tervezem egy hosszabb cikk írását a virtal reality, avagy a virtuális valóság és az Oculus Rift kapcsán. Nézzük hogy is áll most a helyzet!

részletek ›

Atomega
2017-09-24
Atomega

A Ubisoft bejelentett hirtelen egy multiplayer shootert csak úgy a semmiből. Nézzük meg milyen lett!

részletek ›

Playerunknown's Battlegrounds - earyl access
2017-03-28
Playerunknown's Battlegrounds - earyl access

A ma népszerű battle royale játékok új szereplője berobbant és maga mögé utasít mindenkit!

részletek ›

Titanfall 2
2016-11-02
Titanfall 2

Ismét tonnányi fémszörnyek hullanak az égből. Jó ez nekünk? Igen!

részletek ›

Toxikk
2016-09-14
Toxikk

A héten kilépett a  Toxikk a korai hozzáféréses játékok sorából. Jól csinálta? Jól csinálta.

részletek ›

No Man's Sky - vélemény
2016-08-18
No Man's Sky - vélemény

Rendhagyó dolog fog következni. Olyan játékról szól ez az írás amivel még sosem játszottam és kisebbfajta csodának kéne történnie, hogy ez megváltozzon.

részletek ›

Összes cikk ›

Steamen játszom

Call of Duty: WWII - MultiplayerCall of Duty: WWII - Multiplayer (35.7 óra / 74 óra)

They Are BillionsThey Are Billions (21.3 óra / 82 óra)

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDSPLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS (18.2 óra / 465 óra)

Mortal Kombat XMortal Kombat X (1.0 óra / 40 óra)

Call of Duty: Infinite WarfareCall of Duty: Infinite Warfare (0.9 óra / 25 óra)

Stick Fight: The GameStick Fight: The Game (0.8 óra / 12.6 óra)

ajánlott oldalak: klikkplay.hu  |  gamechannel.hu  |  gamekapocs.hu  |  otherworld.hu  |  gamers.hu  |  gamestar.hu  |  gameteve.hu  |  www.gamer365.hu  |  konnektor.org
© Sziráki Gábor - GAMERnaplo.hu 2013 - 2017 Minden jog fenntartva

BEJELENTKEZÉS

e-mail:

jelszó:
Elfelejtett jelszó »