Az elmúlt pár napban több tonnás Titánok zuhogtak az égből. Az Xbone tulajok és a pc-sek kipróbálhatták milyen érzés hatalmas monstrumokkal zúzni egy modern háború kellős közepébe. A mai napon lezárult a béta úgyhogy gondoltam írok róla pár sort. Amíg ment nem tudtam ezt megtenni, mert a játék behúzza az embert.
Kezdjünk egy kis háttértörténettel. Aki nem lenne képben a Respawn Entertainment aki heggeszti a Titanfall-t a Call of Duty megalkotóiból áll. Összebalhéztak az Activision-el így leléptek. Majd az Electronic Arts megkereste őket és így a Titanfall már az ő kiadásukban fog megjelenni. Sokak számára nem túl megnyugtató, hogy az egyik igencsak profitorientált kiadótól egy másikhoz került a cím. Már most hangos az internet és mindenki imára kulcsolt kézzel rimánkodik azért, hogy az EA ne csessze el ezt a címet day one dlc-kkel, mikrotranzakcióval (pélcául csillámpónis festéssel kedvenc titánunkra), esetleg a játékosbázist szétvagdosó map pakkokat tartalmazó dlc áradattal. Reméljük nem fogják!
Aki egy játéktól magvas kampányt vár azoknak van egy rossz hírem: a hírek szerint egyjátékos kampány nem lesz a játékban, kifejezetten multiplayer összecsapások várhatók.
Most hogy ennyire körüllihegtem a sokak számára talán unalmas háttért nézzük milyen a játék! Gondolkoztam azon, hogy vajon sikerül e úgy előadnom, hogy ne tűnjek ovis kisgyereknek aki arról mesél, hogy ... húúúú, hatalmas harc aztán jönnek a baromi nagy robotok és azok is harcolnak, de attól félek ez most elkerülhetetlen. Mert a játék sokakból kihozza a gyereket, annak ellenére, hogy valamiért 18+os besorolást kapott.
A játékmenet pörgős, amolyan COD szerű (ez talán a COD alkotóitól nem meglepő), viszont annál sokkal, de sokkal intenzívebb. A játéktér mérete valamivel nagyobb mint a COD pályákon (igen sokszor van leírva a COD és talán lesz is még), de kisebb mint egy Battlefield mapen. Itt kell rohangálni és közben irtani azt aki elénk kerül. Célpont pedig lesz szép számmal. Bár a küzdelem 6v6 felállásban folyik maga a csatatér mégis tömve van, mert mesterséges intelligencia által irányított katonák is vannak szép számmal. Igaz túl sok életösztön nem szorult beléjük, mert elég öngyilkos akciókat képesek végrehajtani. De nekik köszönhetően a játék folyamatosan pörög, egyszerűen nincs üresjárat. Még akkor is ha túl nagy fenyegetést nem jelentenek, és többnyire mozgó céltáblaként funkcionálnak, olyan hangulatot adnak a játékhoz ami nagyon jót tesz neki. A mozgásuk és viselkedésük ugyanis nagyon jól van leprogramozva. Csapatba verődve mozognak, letáboroznak egy ház belsejében, nagyon jól kinéző közelharci animációkat kaptak és ha egyik társuk mozgásképtelen lesz akkor saját épségüket nem kímélve vonszolják őket biztonságosabb helyre. Ha pedig mi arra megyünk előfordul, hogy még tisztelegnek is nekünk.
A mi szerepünk az egész harcban ugyanis kiemelt, a 12 játékos ugyanis Titán pilóta. Egy meghatározott idő után hatalmas monstrumokat tudunk lehívni az égből amiknek a pilótafülkéjébe pattanva jelentős tűzerőt tudunk az ellenséges csapat arcába küldeni. De akár automata üzemmódba kapcsolva, nélkülünk is tud harcolni. Bár egy magára hagyott Titán elég hamar ócskavasként eshet darabjaira ha ellenséges Titánokkal kerül tűzharcba, néha nagyon jó szolgálatot tud tenni, ha valami oknál fogva épp nem tudjuk irányítani. Nem is beszélve arról, hogy milyen élmény kivágódni egy ilyen monstrumból, elfoglalni egy pontot amíg a ház előtt parkoltatjuk, majd visszaülni és folytatni a harcot a pilótafülkéből. Mindezt golyózápor és hatalmas robbanások közepette.
Maga a Titánok bekerülése nagyon jól meg van oldva. Egy óra ketyeg ugyanis visszafelé ami azt jelzi, hogy a következő Titánunkat mikor tudjuk lehívni és ezt az időt le tudjuk rövidíteni azzal, hogy a harctéren aktívan tevékenykedünk. Ellenséges katonákat, pilótákat, Titánokat aprítunk. Minden bevitt találat, legyen az bármilyen kicsi lecsíp az időből. Így minél jobbak vagyunk annál hamarabb lehet Titánunk. De ha bénázunk sem kell egy sarokban gubbasztanunk, mert az idő mindenkinek mindenképp lejár.
Viszont ha sikerült lehozni a Bádogembert az égből és bevágódni pilótafülkéjébe akkor sem lehetünk nyugiban ugyanis ezek a monstrumok közel sem sebezhetetlenek. Van egy energiapajzsuk ugyan ami felfog némi támadást, ez újra is töltődik, viszont ha a kaszni sérül az nem "gyógyul" vissza. Nem csak az ellenséges Titánoktól, de a gyalogos pilótáktól is van félnivalónk, hiszen mindenkinél van antititán fegyver, amik bizony elég hatékonyak. Persze egy szemtől szembeni harcot az nyer meg aki acél mögött csücsül. Viszont egy jól taktikázó pilóta akár egymagában is képes színesfém hulladékot csinálni egy monstrumból. A pilóták ugyanis elég mozgékonyak ha épp gyalog róják a harcmezőt és akár egy Titán hátára is felpattanhatnak. Ahol letépve a burkolat akár teljesen feltöltött pajzs mellett is közvetlenül a Titánt tudják lerombolni, hihetetlenül gyorsan akár egy kis pisztollyal is. Persze egyik rodeó sem veszélytelen és ha nincs szerencsénk könnyen leszedhetnek minket ilyenkor. De jó időzítéssel és ügyes mozgással még a legszorultabb helyzetből is ki lehet kerülni.
A mozgásra pedig nem lesz panasz. A hátsónkra szerelt jetpack segítségével lehet dupla ugrásokat kivitelezni, futni a falon így bárhova eljutni akár pillanatok alatt. Ez a rész hihetetlenül jól meg van csinálva. Olyan mozgási bravúrokat lehet kivitelezni intuitív módon, hogy az ember csak pislog. Ráadásul egyből bele lehet rázódni. Kigondolod hova akarsz eljutni, megtervezed az útvonalat és szinte már ott is vagy.
Fegyverek terén a béta elég szűkre volt szabva. Két assault gépfegyver, egy shotgun és egy sniper, na meg persze két pisztoly az amit kipróbálhattunk a gyalogos harcban és antititán fegyverek (ez utóbbiakra nem pazarolnék túl sok szót, van egy sorozatlövő kis robbanótöltetekkel és van egy nagyobb amivel be is mérhetjük a célt). Na és persze ezeken felül az fps játékok talán egyik legvitatottabb fegyvere, aminek bizonyos szempontból nem is kéne léteznie: a smart pistol. Ez a kis szerkezet külsőleg egy hangtompítós pici pisztoly. Viszont van egy olyan képessége, hogy beméri az ellenséges célpontot és különösebb célzás nélkül egyetlen lövéssel leteríti. Persze a cél bemérése időt igényel ami katonák ellen a másodperc töredéke szinte, pilóták ellen azért valamivel lassabb. De még is is nevetségesen könnyű vele ölni. Egészen más játékstílust igényel mint bármely más fegyver. Egy frontális harcban ugyanis ha nem teljesen fakezű az ellenfelünk a bemérés ideje alatt lelőhetnek minket. Persze bemérés nélkül is lőhetünk, viszont ilyenkor célozni kell, nincs garantált találat. Akárhogy is aki smart pistol-t használ picit úgy érzi magát mintha csalna. Még akkor is ha amúgy a fegyver az előbb említett okok miatt azért nem mondható kiegyensúlyozatlannak.
Kap minden pilóta egy képességet is ami a mozgást befolyásolja. Ez alapból a láthatatlanság (a körvonal azért homályosan látszik), de később választható a gyorsabb mozgás is. Ezek persze csak rövid ideig tartanak, de szorult helyzetben jól jöhetnek.
Most nézzük a titánokat kicsit részletesebben! Sajnos a bétában egy típust van alkalmunk kipróbálni aki az Atlas névre hallgat. Ő a középút mozgékonyság és páncélzat terén. Van egy elsődleges fegyvere és egy cooldownal (a lehűlési idő szarul hangzik magyarul) ellátott rakéta ágyúja ami választható (egyenlőre van ami egy célt szór meg, és egy ami bemér egy titánt), és egy ugyancsak választható felszerelés ami alapjáraton egy olyan energiapajzs amit kitartva magunk elé összegyűjthetjük az arcunkba záporozó lövedékeket amit aztán vissza küldhetünk a feladónak. Ez utóbbit le lehet cserélni egy elektromos felhőre ami sebzi a benne lévő ellenfelünket és segít nekünk eltűnni is akár (na és persze a hátunkon lévő rodeós levakarásának legjobb módja). A mozgás erősen korlátozott titánként. Ugrani nem tudunk, helyette viszont van egy kitérés amit bármely irányba el tudunk tolni, kettő ilyen akciót tudunk csinálni, ami hamar újratölt.
Ha Titánban csücsülünk szintén van egy ketyegő óránk aminek az idejét tudjuk csökkenteni, ez pedig a Titán "sebzés magját" tölti. Ez kb annyit jelent, hogy ha ez fel van töltve és aktiváljuk akkor még nagyobb sebzést tudunk bevinni, pillanatok alatt lebontva egy figyelmetlen Titánt.
Szerencsém volt és egy burncard (ezekről később) segítségével kipróbálhattam egy Ogrét is. Ez Atlastól annyiban tér el, hogy csak egy kitérés töltetet kapott és a sebzés mag helyett itt a pajzsunkat lehet tuningolni.
Játékmód a bétában három volt csupán Atriction, ami kb egy tdm (ölsz mindenkit aki nem veled van). Hardpoint ami egy domination (pontokat kell elfoglalni és tartani őket) és a Last Titan Standing, ahol alapból mindenki egy Titánnal kezd és a játékot az a csapat nyeri aki előbb lebontja a másik csapat Titánjait. Ezeket pedig két pályán lehetett kipróbálni az Angel City volt az egyik ahol inkább a szűk utcák domináltak és a Fracture ami nagyobb nyílt terekkel rendelkezik. Ezek elég jól kidolgozott csataterek, nem igazán tudnék beléjük kötni. Amit egyesek nehezményeztek, hogy a kinézetük kicsit egyhangú és sokszor megtalálhatók ugyanazok a tereptárgyak (ez nekem nem tűnt fel).
Bár a Last Titan Standing módon kívül sok újat nem hoz a többi mód azért sikerült megbolondítani a meccsek végét. Ha ugyanis az egyik csapat nyerte az összecsapást a másik csapatnak el kell érnie az evakuációs zónát és életben maradni amíg az űrhajó oda nem ér. Itt nincs újraéledés, egyik csapatnak sem. Ez egy nagyon jó ötlet. Így a vesztes csapatnak még van esélye, hogy lelépjen (ami annyira nem is könnyű) és ha sikerül akkor szinte úgy érzi, hogy ő valójában nyert. Ez részben igaz is, mert lelépni egy kisebb győzelemmel is felér.
Aki szereti a különféle teljesítményeket nézegetni na az itt örülni fog. Ugyanis temérdek elérhető teljesítmény van a játékban. Jár mindenért, de tényleg mindenért. Ha sétálunk, ha ölünk katonákat, ha rodeózunk egy Titánon számolja az így megtett métereket.
A játékban helyett kapott egy kártya rendszer ami annyit takar, hogy két kör között be tudunk pakolni három kártyát amit játék közben elégetve extra bónuszra tehetünk szert. Ezek a bónuszok lehet olyan, hogy elsődleges fegyverünket lecserélhetjük egy másik, erősített modellre, esetleg azonnal lehívhatunk egy Titánt (nekem így sikerült kipróbálni egy Ogrét), de lehet olyan extra, hogy pilóták megölésével több pontot kapunk. Így akár egy double kill után már le is hívhatjuk a Titánunkat. De van falon át látás képesség is ami nem állandó, csak néha felvillan, de sokat tud segíteni. A sort folytathatnám még, rengetegféle kártya van és remélhetőleg még lesz is. Eleinte feleslegesnek tartottam, de ahogy elkezdtem használni egész jópofának tűnt.
Egyesek nehezményezik, hogy a játék gyenge pontja a grafika. Szerintem viszont nem csúnya, sőt. Bár az én configom problémás abból a szempontból, hogy két videokártya van crossfire-be kötve, így új játékoknál (béta játékoknál meg pláne) amíg a driverbe nem írják bele a játék crossfire profilját addig esélyes, hogy nem fog működni rendesen. Ebben az esetben is ez volt a helyzet, két kártyával próbáltam meg először játszani és durva grafikai hibák miatt játszhatatlan volt. Viszont kikapcsolva az egyik kártyát még úgy is remekül futott a játék, még ha nem is teljesen maxra állított grafikával. A képek is így készültek. Én jobban szeretem a stabil és magas fps-t és ezért simán beáldozom az élsimítást, ahogy itt is. Viszont a játék szerintem így sem csúnya. A gépigénye pedig egész baráti. Az fps szám valamiért 60-ra van lockolva, de ezzel nincs semmi baj. Túl nagy ingadozásokat nem is csinál, és ez a lényeg.
Összegzésképpen a játékot mindenkinek tudnám ajánlani. Egyaránt jól szórakozhatnak vele azok is akik csak néha játszadoznak lövöldékkel, hiszen a gép által irányított katonák darálása sikerélménnyel szolgálhat bárki számára, és Titánt lehívni is előbb-utóbb mindenki tud. Nincs az az effektus mint a COD-ban ahol néha az ember csak várja ahogy killstreakek tömegét zúdítják a nyakára ahol ő tehetetlenül döglik meg. Na meg ott a smart pistol, ami nem kifejezetten a pixelre pontosan célzó emberkéknek lett kitalálva. Azért én azt mondom, hogy a keményebb vonalat képviselő emberkék is jól szórakozhatnak benne, mert a lehetőségek elég szélesek. Fejlődni pedig lehet benne, folyamatosan.
Most a béta végével egyenlőre pihentethetjük az acélt, de biztos vagyok benne, hogy ahogy jön a márciusi megjelenés én elsők között fogok visszatérni a pilótafülkébe és földbe döngölni aki csak az utamba kerül.
GAMERnapló
Cikkek
Én és a VR
2018-01-13
Régóta tervezem egy hosszabb cikk írását a virtal reality, avagy a virtuális valóság és az Oculus Rift kapcsán. Nézzük hogy is áll most a helyzet!
Atomega
2017-09-24
A Ubisoft bejelentett hirtelen egy multiplayer shootert csak úgy a semmiből. Nézzük meg milyen lett!
Playerunknown's Battlegrounds - earyl access
2017-03-28
A ma népszerű battle royale játékok új szereplője berobbant és maga mögé utasít mindenkit!
Toxikk
2016-09-14
A héten kilépett a Toxikk a korai hozzáféréses játékok sorából. Jól csinálta? Jól csinálta.