Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/n4f/public_html/gamernaplo/php/connect.php on line 3
GAMERnapló - Heroes of the Storm

GAMERnapló

Keresés
Heroes of the Storm - 2015. február 26.

A Blizzard a Hearthstoneal létrehozott egy igencsak népszerű, ingyenes, gyűjtögetős kártyajátékot. A cég másik ingyenesen játszható címe a Heroes of the Storm, ami igyekszik a MOBA piacon teret hódítani. Bár ez a stílus elég népszerű és sok pénzt hoz a nagy címek konyhájára azért joggal tehetjük fel a kérdést van e értelme új címekkel bepróbálkozni erre a már telítettnek látszó piacra és lehet e jót és sikereset alkotni még ezen a területen? A Blizzard a Heroes of the Storm-al bebizonyítja, hogy van.

Kezdeném azzal, hogy bár a játék még zárt béta fázisban van a leírásban mégsem fogom ezt túlzottan figyelembe venni, mert a béta címke ellenére is egy teljesen kész, kiforrott címként lehet róla beszélni. Persze apróbb bugok vannak, de ezek inkább csak grafika, kezelőfelületet érintő hibák mintsem a játékmenetet befolyásoló problémák. Ha a Blizzard holnapután azt mondaná, hogy a játék mehet a nagyközönség elé senkinek nem lehetne rá egy rossz szava. Meg egyébként is a játékba már most lehet dobálni a valódi pénzt, ez pedig azt sejteti, hogy túl nagy változásokra már nem kell számítani.

Kezdeném azzal, hogy mi is az a MOBA. A rövidítés a Multiplayer Online Battle Arena szavakból áll össze, ami nagyjából definiálja is magát a műfajt. Tehát egy többjátékos online harci aréna, ahol többnyire két öt fős csapat feszül egymásnak, a cél pedig hogy legyőzzék a másik csapatot, lerombolva annak bázisát.

Két nagy rivális jelenleg a Dota 2 és a Lol, ez a két cím a piac jelentős részét lefedi. Igaz sok játék létezik még és van most is készülőben ebben a műfajban, de mondjuk úgy, hogy ez a két legnagyobb. Bár a Lol nekem személy szerint nem nagyon tetszik (mindig is Dota játékos voltam) azért elismerem a népszerűségét és a létjogosultságát.

Nem magyaráztam túl, hogy mi keresnivalója is van a Blizzardnak a MOBA piacon így ezt most kicsit bővebben kifejteném. A cégnek van pár előnye a többi versenytárssal szemben ami miatt igencsak jó ötletnek tűnt, hogy ő is előjöjjön egy ilyen címmel. Az egyik az, hogy maga a DotA is egy Warcraft III motorra épülő térképből nőtte ki magát. Így mondhatjuk, hogy ha nem is közvetlenül, de közvetetten a Blizzardnak köszönhetjük ennek a műfajnak a sikerét. Ha kicsit élelmesebbek lettek volna akkor ma a Dota 2 nem a Valve egyik legnépszerűbb játéka lenne hanem a Blizzardé, hiszen Icefrog (akinek a fejlesztése alatt a Dota a legnagyobb népszerűségre tett szert) először a Blizzarnál kopogtatott azzal az ötlettel, hogy csináljanak ebből egy különálló játékot. Bár a Lol már akkor is népszerű volt mint különálló MOBA, a Blizzard mégsem kapott rá az ötletre és nem volt hajlandó pénzt feccölni bele, így a Dota 2 cím végül a Valve-nél landolt. Viszont ahogy a HotS létezése is mutatja a MOBA játékok sikerei (és bevételei) arra késztették a Blizzardot, hogy ők is előjöjjenek egy különálló alkotással.

A másik nagy előny a már meglévő rajongótábor és a sok világ ami a Blizzard az évek során "teremtett". A Diablo, a Warcraft és a Starcraft mind olyan címek amiknek megvan a maga hangulata és varázsa és mindegyikre mondhatjuk, hogy nem csak egy játék hanem egy egész fantázia univerzum ami beszippantja a játékost. Ha ezt ötvözzük a MOBA játékok népszerűségével akkor azt hiszem nem nagyon lehet mellényúlni. Én kezdetben attól tartottam, hogy a Blizzard nem fog elég melót és ötletet pakolni a HotS-ba. Fogja az alap MOBA receptet, belerakja a saját hőseit aztán tartja a markát. Szerencsére ez nem így lett ... bár a tartja a markát rész az úgy nagyjából stimmel. De egyelőre hagyjuk az anyagiakat, nézzük a játékot.

Kezdjük is rögtön az alapokkal, mert bár a fenti MOBA ismertetőjeleket magában hordozza a játék, nagyon sok dologban eltér a korábban megszokott sémától. A MOBA játékokban kezdeti fázisában minden hős egy képességgel indul. A HotS-ban rögtön három általában aktív képességet kap minden hős és egy negyediket ami többnyire passzív, de hősönként ez is változhat. Tehát a játék elejétől kezdve úgy indul mindenki, hogy máris zongorázhatja a varázslatait. A másik szembetűnő változás az az arany és a vásárlási rendszer teljes hiánya. A két bázisról menetelő creepek (automatikusan a másik bázisa ellen vonuló, gép által irányított lények) itt is jelen vannak, de leölésük nem ad aranyat csupán csak tapasztalati pontot. Ha már a tapasztalati pontnál tartunk ez a rész is elég egyedülálló. A gyűjtött tapasztalati pontok ugyanis nem egy hős fejlődését segítik hanem az egész csapatét, mindenki együtt lép szintet, mindenki egyszerre fejlődik.

Ezek a játékmechanikai megoldások lényegesen lerövidítik a játékidőt és a kezdeti farmolás helyett az első perctől kezdve pörög az egész és mennek a harcok. Ennek köszönhetően a leghosszabb meccs is véget ér kb 30 perc alatt. Maga a játék harcrendszere erősen Lol koppintás. A hősök mozgása, a varászlatok ellövése, a bázisra teleportálás mind a Lol-ra emlékeztet. Bár egy újítás azért van ezen a téren. Mindenki hátas jószágra pattanhat, hogy hamarabb odaérjen ahova kell.

A fentiek még nagyon kevesek lennének egy jó játékhoz, viszont itt jön az ami az egészet még jobban átvariálja és megszínesíti. Ez pedig nem más mint a pályák felépítése. Bizony pályák, mert kezdésnek kapunk rögtön 6 csatateret ahol tudjuk egymást aprítani. Ezek pedig teljesen különböznek egymástól mind hangulatban, mind pedig felépítésben. A hat pálya mindegyikén van egy külön feladata a csapatoknak ami segít lerombolni a másik csapat bázisát, és ha mindkét csapat teszi a dolgát akkor elég nagy csatákat tud generálni lévén ezen feladatok elvégzése döntő lehet a játék végkimenetelével kapcsolatban így érdemes harcolni értük. Ahogy korábban írtam a pályák elég sokszínűek és mindegyiknek más a hangulata és a feladat is ami a pályához tartozik.

Van egyiptomi hangulatú pálya ahol három pontot foglalhatunk el és mindegyik ponton egy-egy misztikus torony található ami tüzeli az ellenfél épületeit ha sikerült elfoglalnunk. Persze a pontot őrző katonákkal meg kell küzdenünk és még az ellenfél csapatot is le kell győzni közben. Egy másik pályának meg szellemhajó parkol a közepén aminek a kapitánya dublonok fejében szívesen bombázza bármelyik csapatot, ha megfizetik a szolgálatait. Így ezen a pályán a feladat többek között ezen duplonok gyűjtögetése. Megint más pályán pontokat kell elfoglalni, hogy aztán valaki pusztító sárkánnyá változva szedje szét az ellenfél csapat védelmét. Az elátkozott erdőben gyűjthetünk átkokat az ellenfél csapat ellen semmissé téve annak védelmét. A szörnyektől hemzsegő bányában gyűjthetünk koponyákat, hogy minél erősebb gólemet idézhessünk. Megint máshol az éjjeli erdőben magok után kutatva egy apró cserepes virágot változtathatunk tomboló szörnyeteggé.

Szóval a pályákban van potenciál és ha nem minden ötlet új és egyedi nagyon jól lett hasznosítva. Ezen felül pedig az erdőben lévő lények gyilkolása is kapott egy érdekes vonalat. Ugyanis ha lemészárolunk egy tábort az erdőben annak lényei újraélednek és a mi szolgálatunkba állva elindulnak a csatába az ellenfél bázisa ellen. Vannak továbbá elfoglalható pontok amik ha a mi birtokunkban vannak akkor az adott területet láthatjuk. Így az átvonuló ellenségek nem okozhatnak meglepetést. A Lol-os "bozótrendszer" is átemelésre került és mondjuk úgy jól van használva.

Hősből jelenleg 35 darab van és mivel a játék mikrotranzakciós itt jön be a pénz, ugyanis mindegyiket meg kell vennünk. Ez a modell nagyjából a Lol-ból lett átemelve. Van egy mindig változó repertoár hősökből amiből ingyen lehet válogatni, ez folyamatosan változik. De ha egy hőssel akkor is akarunk játszani ha épp nincs benne az ingyenes választékban akkor meg kell vennünk vagy játékbeli aranyért, vagy valódi pénzért. Az árazás 5, 10, 15 euró körül mozog, ez hősönként változó, ehhez képest változik az aranybeli áruk is. Az elején a játék elég bőkezűen bánik az arannyal. Ezret meg kétezret is kapunk szintlépésenként, 2000-ből már lehet hőst vásárolni. Viszont később már nem ilyen bőkezű. Egy lejátszott meccsre kapunk 20 aranyat, ha nyerünk akkor még plusz 10-et ami nem túl sok. De szerencsére nem csak ez az egyetlen bevételforrás, minden nap kapunk egy küldetést ami 200-600 arany jutalommal is jár így mondhatjuk, hogy lehet gyűjtögetni. De figyelembe véve, hogy a hősök aranybeli ára 2000, 4000, 7000, 1000 vagy akár 15000 is lehet, látszik hogy ez a gyűjtögetés elég hosszas folyamat.

Minden hős a képességeit fejlesztheti szintenként, ezek a fejlesztések lehetnek elég sokszínűek és minden szinten dönthetünk, hogy melyik képességet és milyen irányban erősítjük. Egyes hősök új képességeket is kaphatnak szintlépéskor. Tizedik szinten pedig egy a többi képességhez képest (remélem még mindenki képben van és nem került képzavarba) egy erősebb varázslatot is megkapunk.

A hősök elég eltérőek. Némelyikük nem is manát használ hanem a csata hevében szerzett dühöt hasznosítja és ebből hívhatja elő képességeit, de van egy alkoholista panda akinek csak simán vedelnie kell a kezében lévő hordóból, hogy új erőre kapjon. Ez persze a fiatalabb generációnak nem biztos, hogy pozitív példa, de ha ettől elvonatkoztatunk akkor mindenképp ötletes és játékmechanikailag is megállja a helyét. Mindegyik hőssel egy élmény, és teljesen más élmény játszani. Amit a választható szintenkénti fejlesztésekkel (a játékban talenteknek hívják) még tovább lehet finomhangolni. Erre persze szükség is van hiszen a vásárlási rendszer hiánya miatt hamar megunható lenne a játék. Bár itt meg kell jegyeznem, hogy sok esetben ezeknek a képességeknek a fejlesztése elég egyértelmű, mert van amit sokkal érdemesebb fejleszteni. Persze ez mindenkinek lehet az ami neki kézre áll, de esélyes, hogy a többszöri újrajátszás alkalmával is ugyanazokra fog tenni. Így pedig hiába a sok lehetőség, hosszú távon a játék unalmassá válhat.

Ahogy a többi hasonló játéknál itt is megvan a különböző karakterosztályok. Orgyilkos (Assasin), Harcos (Warrior), Támogató (Support) és Specialista (Specialist). Mindenkinek megvan a maga feladata, az orgyilkosok az agilis egységek akik bár nagy sebzést tudnak gyorsan bevinni támogatás nélkül hamar elhullhatnak, a harcosok nagy sebzést tudnak bevinni és képességeik főleg az ellenfél szétzilálását szolgálják és a csata elkezdésében is legtöbbször az ő szerepük dominál, a támogató karakterek főleg a csapat életben tartását segítik. A specialisták elég eltérő szerepet töltenek be, van amelyik hatalmas sebzést tud bevinni, van amelyik a vonalak betolását és a menekülést csinálja remekül és van amelyik rögtön hárman van (Lost Vikings).

Egy jó csapat akkor tud nyerni ha mindenki teszi a dolgát. Bár talentekkel akár egy harcosnak is lehetnek támogató képességei és egy támogatós is tud bevinni sebzést. Ez utóbbiból ritkán lesz gyilkos szörnyeteg, mert az alap képességei nem erre vannak kihegyezve.

Azt hiszem itt meg kell jegyeznem, hogy van a játéknak egy nagy hátulütője, az pedig maguk a játékosok. Bár a játékmechanika nem teszi lehetővé, hogy bárki is fejlődésben lemaradjon a többitől, de vissza tudja húzni a többit. Nem is beszélve arról, hogy a csapatoknak maximálisan együtt kell dolgozniuk. Ha valaki rosszkor elcsatangol, nem figyeli a térképet és nem dolgozik együtt a csapatával az rányomja a bélyegét az egész csapatra. Mint minden MOBA játéknál itt is fontos, hogy jól tudjon együtt dolgozni mindenki. Dühítő tud lenni mikor az ember mellett ott van két támogató karakter is akik tud gyógyítani, de csak szaladgálnak körülötte amíg két ellenség darabokra szedi. Aztán pedig odasétálnak meghalni, mert bizony a gyógyítással sebezni nem tudnak.

Hősökön felül pedig vehetünk persze más kinézetet és a hátasunkat is lecserélhetjük és lovagolhatunk akár szivárványos csillám egyszarvún is. Ezeknek a csini dolgoknak persze meg kell fizetni az árát és itt már nem ússzuk meg játékban farmolt arannyal, itt már csak valódi pénzzel tudunk fizetni. Nem egy szimpatikus húzás, de a játékmechanikát nem befolyásolja úgyhogy végül is szemet lehet felette hunyni. Meg hát valamiből kell a bevétel (nem hazudtam, hogy tartják a markukat). Vehetünk egyébként csomagokat is, szintén valódi pénzért amiben van hős, kinézet, hátas jószág ... mindez pedig akciósan.

Összességében azt mondanám a HotS-ra, hogy egy remekül sikerült játék és bár szerintem a Dota 2-vel nem veheti fel a versenyt mert bár sok jól működő mechanikát tudhat magáénak, kifejezetten egyszerűre lett megcsinálva. Látszik rajta, hogy egy könnyen tanulható és szórakoztató játéknak lett kitalálva és ezen feladatait remekül el is látja. De pont ezért nem fog a konkurenciától túl sok embert átcsábítani. Új belépőknek, akik még csak ismerkednek a műfajjal egy remek kezdés. De akik más MOBA mellett valami könnyedebbre vágynak amiben sok az új elem azoknak is megér egy próbát és akár hosszabb távon is le fogja őket kötni.

Facebook

GAMERnapló

Játékokról szubjektíven.

Cikkek

PWND
2018-04-14
PWND

Újabb hero shooter. Ingyenesen, a jobbik fajtából.

részletek ›

Én és a VR
2018-01-13
Én és a VR

Régóta tervezem egy hosszabb cikk írását a virtal reality, avagy a virtuális valóság és az Oculus Rift kapcsán. Nézzük hogy is áll most a helyzet!

részletek ›

Atomega
2017-09-24
Atomega

A Ubisoft bejelentett hirtelen egy multiplayer shootert csak úgy a semmiből. Nézzük meg milyen lett!

részletek ›

Playerunknown's Battlegrounds - earyl access
2017-03-28
Playerunknown's Battlegrounds - earyl access

A ma népszerű battle royale játékok új szereplője berobbant és maga mögé utasít mindenkit!

részletek ›

Titanfall 2
2016-11-02
Titanfall 2

Ismét tonnányi fémszörnyek hullanak az égből. Jó ez nekünk? Igen!

részletek ›

Toxikk
2016-09-14
Toxikk

A héten kilépett a  Toxikk a korai hozzáféréses játékok sorából. Jól csinálta? Jól csinálta.

részletek ›

Összes cikk ›

Steamen játszom

Risk of Rain 2Risk of Rain 2 (4.5 óra / 6.2 óra)

The Mean Greens - Plastic WarfareThe Mean Greens - Plastic Warfare (3.8 óra / 21 óra)

Contractors VRContractors VR (0.6 óra / 34 óra)

Gotham City Impostors: Free To PlayGotham City Impostors: Free To Play (0.3 óra / 41 óra)

ajánlott oldalak: klikkplay.hu  |  gamechannel.hu  |  gamekapocs.hu  |  otherworld.hu  |  gamers.hu  |  gamestar.hu  |  gameteve.hu  |  www.gamer365.hu  |  konnektor.org
© Sziráki Gábor - GAMERnaplo.hu 2013 - 2017 Minden jog fenntartva

BEJELENTKEZÉS

e-mail:

jelszó:
Elfelejtett jelszó »