A Call of Duty - Ghosts után nem gondoltam volna, hogy a COD széria kimászhat abból a gödörből amibe a kutyák temették. Így a Sledgehammer Games által készített Advanced Warfare felé nem voltak nagy elvárásaim. Igazából úgy voltam vele, hogy ezt a részt én most kihagyom. Végül nem így lett és nem bántam meg.
A történet a nem túl távoli jövőben játszódik. Ahol a világ legerősebb hadserege nem egy nemzet zászlaja alatt sorakozik, hanem az Atlas Corporation kezében van melynek vezetője Jonathan Irons (Kevin Spacey). A cég profilja főleg haditechnikai eszközök gyártása és fejlesztése. Mi egy Mitchel nevű katonát alakítunk aki az amerikai hadsereg után az Atlas színeiben folytatja pályafutását.
A történet bár jó alapötletre épül azért nem hazudtolja meg a Call of Duty hagyományokat így a sablonos történet kiszámítható fordulatokkal nem tartogat túl sok újdonságot azoknak akik a játékkal kapcsolatban a filmes élményre kíváncsiak. Robbanások, zuhanások, megint robbanások és golyózápor ami a csövön kifér. Egyébként én komolyan nem értem a COD kampánya iránt rajongó emberkéket, annyira fájdalmasan egysíkúak.
Annyiszor vakarják össze főhősünket valami robbanás vagy lezuhanás után, hogy egyáltalán nem lepődtem volna meg ha egy ilyen eseménynél ellőtte volna azt a mondatot, hogy "Már megint?". A kampány egyébként tartogat pár izgalmas jelenetet is ahogy azt már megszokhattuk, de sajnos olyan mennyiségű quicktime event-el van tarkítva, hogy ez kicsit odavág az élménynek. Nem tudom valaha kitör e ebből a beidegződésből ez a széria és a játékipar, de én örülnék neki. Szerintem a beleélést nem segíti, hanem pont, hogy gátolja az ilyen QTE sokaság. Így hiába van egy olyan erős filmes elem a játékban mint egy digitális Kevin Spacey ha állandóan az orrunk alá dugják, hogy püfölj egy gombot, akkor elég nehéz elvonatkoztatni attól, hogy ez csak egy játék.
A kampány másik hatalmas gyengesége az amit elég sok fps játék tudhat magáénak. A borzalmas AI. A scriptelt jeleneteket leszámítva nem sok jelét mutatják értelemnek. Az pedig külön idegesítő, hogy bár soha nem megyünk egyedül harcba minden alkalommal csak minket vesz észre az ellenség, csapattársaink pedig mintha vaktölténnyel lőnének, már ha éppen lőnek. Volt olyan jelenet a játékban, hogy elbújtam egy fal mögé a bejáratnál újratölteni. Közben egy ellenséges katona belépett a terembe egyenesen a kis kommandós csoportunk közepébe. Amíg engem észre nem vett nem lőtt senki, aztán megfordult és mikor észrevett elkezdett rám lőni. A csapattársakat nem nagyon zavarta.
Egyébként játékmechanikákat tekintve egész változatos a kampány. Jól vegyíti a lopakodós részeket a halomra mészárolós részekkel és remekül mutatja be a modern harcászati eszközöket mint például az EXO skeletont. De egyik kedvencem az az akna amit a földre rakva aktiválnak és a közelben elfolyt minden zajt, így a használatával észrevétlenül tudunk akár egy kisebb csoportot is likvidálni. De nagyon hatékonyak tudnak lenni az gránát is amit ha előveszünk kapcsolgathatjuk a funkcióját, hogy éppen milyen gránátot szeretnénk használni. Mondjuk sajnos pc-n nem egészen lett eltalálva ennek a gránátnak az irányítása. Lévén, hogy egy gombot nyomva kell tartanunk amíg egy másikat nyomogatva váltjuk a gránát funkcióját. Sajnos ez utóbbit nem lehet átállítani a görgőre ami egyébként értelem szerű lenne pc-s irányítás esetén. A legviccesebb gránát talán az Okos gránát (smart) amit eldobunk a levegőbe és ő keres magának valakit akit felrobbanthat.
De hasznos tud lenni az a gránát is amit elhajítva egy szép nagy területen detektálja, hogy kik fognak szarrá lőni minket ha kidugjuk az orrunkat.
Na de van ám itt többjátékos mód is! Sokan hajlamosak a cod szériával kapcsolatban azt hangoztatni, hogy szinte semmit sem változik az évek során, és ez kb igaz is. Valóban csekély változtatásokkal jönnek ki az újabb multis codok és sok változtatás nem is fejlesztés hanem inkább felesleges variálás. Ez köszönhető annak is, hogy az évente megjelenő cod részeken más-más csapatok szoktak dolgozni.
A Sledgehammer Games-nek ez az első cod játéka és meg kell, hogy mondjam kellemes csalódást okoztak, főleg az után, hogy az Infinity Ward által fejlesztett Ghosts elég rosszul teljesített, főleg pc-n. Ezt bizonyítja az is, hogy míg a Black Ops 2-vel a mai napig elég sokan játszanak, a Ghosts multijából meg úgy eltűntek az emberek mint a szél.
Az egyik jól eltalált dolog az Advanced Warfare multijában az a karakterfejlesztés. Míg a Ghosts-ban ez körülményes volt és macerás, ráadásul a kinézet testreszabásánál nem volt túl nagy mozgásterünk. Lévén, hogy alig tudtunk valamit megváltoztatni, ha nem csengettünk kemény eurókat új cuccokért.
Bár nem egyedi elem, de mindenképp remek újítás, hogy bekerültek a játék során kapható ládák amiket a meccs végén kinyithatunk és véletlen szerű cuccokat kapunk. Ezek lehetnek egyedi, finomhangolt fegyverek is, de kaphatunk akár napszemüveget is, vagy bármilyen cuccot amit ráaggathatunk. A fegyverek tartalmazhatnak előre szerelt kiegészítőket is, ebben az esetben arra nem számol fel extra slotot a kiegészítőkből. Ha pedig olyan cuccot kapunk ami nem kell, vagy már megvan azt akár XP-re is beválthatjuk így gyorsítva a fejlődésünket. A ládák kiosztását egyébként elég érdekesen oldották meg, mert akkor dugja az orrunk alá, hogy kaptunk egyet mikor épp meghaltunk. Ez cseppet enyhíti a halálunk okozta fájdalmat.
A testreszabás másik nagy újítása a külső csontvázunk vagyis az EXO. Ez teszi lehetővé a dupla ugrást, de nem csak ennyit tud. Választhatunk egy képességet. Ez lehet láthatatlanság, pajzs, vagy akár lebeghetünk a levegőben, vagy felgyorsíthatjuk magunkat. Ez a képesség elég limitált ideig használható és nem is töltődik vissza így okosan kell használni.
A harctéren való közlekedés eléggé átalakult. A dupla ugrás csak egy eleme annak amivel a mozgásunk változott. Tudunk még oldalra hirtelen kitérni az EXO segítségével, de a levegőből is vissza tudunk huppanni a földre. Ha pedig a guggolást elég magasan nyomjuk meg, mint egy meteor csapódunk a talajba. Egy ilyen jól irányzott becsapódással akár ölhetünk is ha ügyesek vagyunk. A korábbi részekben bevezetett csúszás is megmaradt. Ha ezeket a mozgásokat kombináljuk klassz akciókat lehet vele alkotni. Az ellenfél nem kis meglepetésére.
Fegyvereknél is történt némi változás. A már megszokott lőfegyverek mellett megjelentek a modernebb csúzlik is. Van itt energialökéssel működő shotgun, vagy lézerágyú amit nem kell újratölteni, viszont túlmelegedhet. Vagy ami nekem még külön tetszett az egylövetű pisztoly ami bár lassan tölt újra olyan egy lövéses öléseket lehet vele tolni mint az álom.
Ahogy pedig azt már megszokhattuk, szerelhetünk a fegyverekre mindenféle kiegészítőt, amivel finomhangolhatjuk a kedvünk szerint. Van olyan is, amivel beállítható, hogy automata fegyverünk felpörögjön. Vagyis a kezdetben lassabb tüzelési arányt fokozatosan gyorsul. Irányzékok terén is megtalálja szerintem mindenki a számítását, akár kombinált optikákkal is, amik tényleg jól működnek. Nem úgy mint a Ghosts-ban ahol úgy gondolták biztos hasznos lesz egy optika ami kinyírja az ember perifériás látását, hm ... hát nem az.
Gránátok terén is modernizálódtak a dolgok, ráadásul ezeket az EXO-val lőhetjük ki. Ugyanúgy két csoportba sorolhatók mint régen, vagy is van taktikai és halálos és a nagy részük a már jól megszokott típus. Azért a kombinált gránát ami a kampányban már benne volt itt is megvan. De lőhetünk a levegőbe kis drónokat is amik megkeresik az ellenfelet és lézerekkel csesztetik. Megölni nem fogják, de megtalálják és nem hagyják nyugton. Persze könnyen kilőhetők.
Végre került a játékba a fegyverfejlesztéshez egy lőtér is, vagyis ha összeszereltünk egy fegyvert azt egyetlen gomb lenyomásával ki is próbálhatjuk egy virtuális lőtéren. Ez elég hasznos, hiszen így nem egy éles meccsen kell tesztelnünk, saját vérünket áldozva a tapasztalatért.
Jelentős változáson mentek keresztül a pályák is. Ez mondjuk magától értetődő hiszen az EXO-ból fakadó mozgásteret valahol azért ki kell élni. Így megmászhatók, illetve megugorhatók lettek az épületek. De ezen kívül a pályák jól átgondoltak és karakteresek lettek. Kaptunk pályákhoz egyedileg aktiválható scorestreakeket is. Amik szerencsére nem olyanok, hogy egy gombnyomásra mindenki meghal. Mondjuk a lerobbant börtönnél bekapcsolhatjuk az utcára néző biztonsági rendszert így detektálva az ott kosarazó ellenfeleket. De egyébként is tartogatnak a pályák meglepetéseket mint például egy hűsítő kis cunami.
Játékmódokban sok újat nem kapunk. Ha jól tudom két új játékmód az Uplink és a Momentum az amivel ez a rész gazdagodott. Előbbi egy amolyan labdajáték ahol a cél az ellenfél kapujába juttatni a labdát. Utóbbi pedig egy pontfoglaló játékmód ahol a pontokat csak adott sorrendbe foglalhatjuk el. Egyik sem túl nagy újítás, más játékokban (Unreal, Team Fortress 2, Battlefield) már láthattunk ilyet.
Szerintem ez a cod most azon túl, hogy hozta a kötelezőt picit túlmutat. Bár mondhatjuk, hogy a benne lévő elemeket már más játékokban láthattuk. Ezeket az elemeket szerintem remekül sikerült implementálni megtartva a játék alapjait. Akárhogy is a következő Call of Duty-nak rendesen fel lett adva a lecke. Mert míg a kutya itt a kutyának sem hiányzik addig az újragondolt mozgás és az EXO, vagy benne lesz a következő játékban is vagy a hiánya erősen érezhető lesz.
De ez még a jövő zenéje. Most viszont mindenki aki szereti a multiplayer fps-eket, irány az Advanced Warfare!
GAMERnapló
Cikkek
Én és a VR
2018-01-13

Régóta tervezem egy hosszabb cikk írását a virtal reality, avagy a virtuális valóság és az Oculus Rift kapcsán. Nézzük hogy is áll most a helyzet!
Atomega
2017-09-24

A Ubisoft bejelentett hirtelen egy multiplayer shootert csak úgy a semmiből. Nézzük meg milyen lett!
Playerunknown's Battlegrounds - earyl access
2017-03-28

A ma népszerű battle royale játékok új szereplője berobbant és maga mögé utasít mindenkit!
Toxikk
2016-09-14

A héten kilépett a Toxikk a korai hozzáféréses játékok sorából. Jól csinálta? Jól csinálta.