GAMERnapló

Keresés
Toxikk - 2016. szeptember 14.

A játékipar a kilencvenes évek óta elég nagy változáson ment át. A Call of Duty hatása keményen rányomta a mostani fps-ekre a bélyegét. Minden shooterben alapkövetelmény lassan a kezdő fegyver felszerelés, a kiegészítők használata, és ebből nőtte ki magát a karakterosztályok megjelenése amit bár nem a COD hozott be, de a Black Ops 3-ba sikerült ezt is tökéletesen beépíteni a játékba. Mostanra pedig elértünk oda ahol a lövöldözős játékok egy új generációja bontogatja szárnyát amit "hero shooter"-ként emlegetnek. Ennek a műfajnak az a sajátossága, hogy a különböző karakterosztályok tejesen eltérő képességekkel rendelkeznek, teljesen egyedi fegyverfelszereléssel, képességekkel és így minden karakter külön játékstílust igényel. Ezen stílus egyik leghíresebb képviselője az Overwatch, és ennek sikerét látva valószínűsíthető, hogy sok hasonló alkotás fog még napvilágot látni. A közeljövőben megjelenő Quake Champions is tartalmazni fog hasonló elemeket, noha megőrzi a Quake alapjait. Elég jó kombináció szerény véleményem szerint, de ezt majd meglátjuk ha megjelenik.

Hogy miért írtam le mindezt? Nos azért mert a Toxikk pont nem ilyen, sőt minden tekintetben más, és ezt elég hamar igyekszik is a játékos tudtára adni, hiszen a mottójuk is "Frag like it's 1999" ami szabad fordításban annyit jelent kb, hogy "Gyűjts úgy killeket mintha 1999 lenne".

Ezt pedig többé-kevésbé sikerült is elérniük. A Toxikk tényleg a régi lövöldözős játékokat idézi. Azért írom csupán, hogy többé-kevésbé, mert a kilencvenes évek aréna shootereihez képest azért vannak játékmenetbeli eltérések. Az egyik ilyen, hogy karakterünk láthatatlanná tud válni. Igen, ez nem egy nagy újítás, már láthattunk ilyet pár lövöldözős játékban, de ugye ilyen régen nem volt, emlékeim szerint. Bár ez a láthatatlanság elég rövidke ideig tart, csupán pár másodperc, szóval nagyjából arra elég, ha befordulunk egy sarkon akkor meg tudjuk lepni ellenfelünket.

A másik újdonság pedig a mozgás. Egyrészt van dupla ugrás, másrészt pedig lehet minden irányba elugrani, nekilódulni ha úgy tetszik. Ezeket a mozgásokat pedig lehet kombinálni is, például ha elugrunk egy nagyobb szakadék szélén majd a közepére érve még nyomunk egy ugrást és átérünk a másik oldalra. De a gyorsabb haladás érdekében is használható az előre ugrás, ha már futás nincs. Ezt pedig még rocket jump-al is kombinálhatjuk, mert miért ne?

Ezeket leszámítva viszont mondhatjuk, hogy totál retro a cucc. Ez azt jelenti, hogy alapból minden karakter teljesen egyforma. A kinézetük minimálisan alakítható, de erről majd később. Mindenkinél van egy pisztoly és egy flexre hajazó körfűrész. A többi fegyvert, amiből azért akad pár a pályán elszórva, fix helyeken találjuk meg. Nincs fegyverlimit úgyhogy annyi lehet nálunk amennyit csak össze tudunk gyűjteni. Ha pedig meghalunk az éppen aktuálisan használt mordályt elejtjük.

Minden fegyvernek van egy elsődleges és egy másodlagos tüzelési módja. Az én egyik kedvencem a Violator (a képen) alapból egy automata puska, de a másodlagos tüzelési módja egy gránátvető. Ez a kombináció sok helyzetben igencsak jól alkalmazható. Az alap pisztoly aminek a neve Raven is egy elég jól használható darab, pontosan lehet vele célozni és a másodlagos tüzelése egy nagyobb sorozatot ad le a célpontra.

A fegyvereknek egyébként mind ilyen menő neve van: Ravager (körfűrész), Raven (pisztoly), Bullcraft (shotgun), Violator (automata puska és gránátvető), Falcon (mesterlövész puska), Stingray (plazma puska), Dragoneer (lángszóró), Cerberus (rakétavető), Hellraiser (egy kisebb fúziós bomba).

Ennyi a felhozatal, és egyáltalán nem szabhatók személyre, bár ez és a kevés számuk a stílusból fakad. Azért én a jövőben remélem jönnek még új puskák. Bár a steam rendszerén keresztül bárki készíthet akár fegyver modokat is ezek nem hiszem, hogy használhatók normál játékban.

Nézzük a pályákat! A játék jelentős részét képezi az éppen aktuális harctér megfelelő ismerete. Főleg azért mert néhány helyen bizony vannak trükkösen elrejtett titkos helyek ahol elég nagy előnyt jelentő páncélt is találhatunk akár.

Összesen pálya 11 érhető el a játék megjelenésekor. Ez annyira nem sok, főleg ha azt vesszük, hogy egyes pályák csak átalakított változatok egy adott játékmódhoz. Például a Foundation pálya Cell capture játékmódhoz igazított verziója a Foundation XL. Többségük elég jól felépített és egész változatos kinézetű. Van dzsungel témájú, kínai negyed dizájnos szűk sikátoros, havas hegyvidék. várépület, de akad egy viszonylag steril, kocka alakú tényleg aréna hangulatú kis valami is. Akad azért kivétel, az Ehgeiz pálya például csak a nevében bonyolult, a felépítése kb annyi, hogy a két végén van a két csapatnak egy-egy épület garázzsal a kettő között meg a nagy büdös semmi néhány oszloppal aztán csókolom. Nem mondom, hogy ezen nem lehet egymást lőni, de azért nem ártott volna egy kicsit több kreativitás.

Nem csak bonyolultságukat, de méretüket tekintve is akadnak eltérések. A Twin peaks pálya például akkora, hogy járműveket is használhatunk rajta. Ezek lehetnek kétüléses autók, egy személyes siklók, repülők, vagy akár mechkek is. Bár ezeknél a járműveknél nem Battlefield mélységű tervezést kell elképzelni és csak külső nézetből irányíthatóak, de a célnak megfelelnek. Bár a pályák többsége kicsi és jármű mentes, ahol mégis vannak ott azért adnak a játéknak egy kis színt, és egy kis Unreal Tournament 2004-es érzést. A jövőben érkezni fognak új pályák, bár nem tudni mennyi és milyen rendszerességgel. De akár a játékosok is csinálhatnak újakat, mert pályaszerkesztőt is kapunk.

Játékmódokat tekintve megkapjuk a kötelezőket, bár a menő névválasztás itt is jelen van, de ez ne tévesszen meg senkit! A Blood lust játékmód egy sima Deatmatch, a Squad Assault a Team deatmatch, az Area domination név akár még ismerős is lehet de nem meglepően egy domination, a Cell capture-t pedig azt hiszem mindenki kitalálja, hogy vajon mi is lehet. Na igen, a kreatív csapat biztos nem ezen izzadt órákat, hogy itt hogy tudnának valami egyedit alkotni.

Most pedig nézzük karakterünk testreszabását! Ha valaki szeretne mazsolás kuglófnak öltözni azt sajnos el kell szomorítsam, mert ezt nem ebben a játékban fogja megtenni. Itt ugyanis minden katona páncélban van a feje búbjától egészen a talpáig. A páncél egyes részeit tudjuk módosítani, hogy kicsit vállasabb legyen katonánk, esetleg a sisakja legyen tekintélyt parancsolóbb, de semmiképp sem idétlen (hála az égnek). A páncélunk alap színét, a mintázatát és annak a színét, meg a rajta lévő fények színét tudjuk még módosítani. Ami pedig nekem külön tetszett, hogy a steames nevünk ott virít katonánk szíve fölött. Maga ez a módosítás elég puritán módon van megoldva ugyanis mindent egy-egy csúszkát húzgálva tudunk változtatni. A páncélok ráadásul a játékban szerzett pontjainkhoz vannak kötve, ami azt jelenti, hogy a csúszkát húzva jobbra egyre több pont kell, hogy az adott páncélt használni tudjuk. Fura megoldás és picit az érződik rajta, hogy utólag lett gyorsan beledobva, csak hogy ilyen is legyen.

A játék egyébként egész sok dolgot irkál ki nekünk. Az éppen aktuális pozíciónkat a játékosok közt, a páncélok kioldásához szükséges pontokat, a rangot, ez kb egy mezei xp rendszer, és egy skill class besorolást. Ez utóbbinak van gyakorlati jelentősége is ugyanis ez alapján fog minket berakni vagy beengedni szerverekre. Meggátolva ezzel azt, hogy a különböző tudású játékosok egy szerverre kerüljenek. Ez a besorolás egyébként nem működik túl jól jelen pillanatban ugyanis én sokszor olyan ellenfelekkel kerülök össze akik mondjuk úgy, hogy nem túl ügyesek és csak pörög a kill számláló.

Sok mindent egyébként nem tudunk csinálni, tudunk szólózni botok ellen, vagy multizhatunk amit játékosok hiányában szintén botok ellen fogunk csinálni, de ha ez is a helyzet ahogy érkeznek új játékosok úgy dobálja be hozzánk őket. Ez szerintem jó megoldás, mert így ha éppen nem is játszanak sokan a mi skill szintünkön akkor sem kell bámulni egy töltőképernyőt a végtelenségig és előbb-utóbb meg szoktak telni így a szerverek. Hostolhatunk magunk is játékot, és kreálhatunk custom gameket.

A haverokkal való játék viszont cseppet macerás ugyanis semmilyen party system nincs. Vagyis csak úgy játszhatunk haverokkal ha rájuk csatlakozunk a steamen vagy a szerver keresőben, ha pedig tele a szerver nem tehetünk mást mint várunk. Itt fontos még megjegyezni, hogy ha normál játéknál (tehát nem olyannál amit valamelyik haver vagy mi hostolunk) nem lehet túl nagy skill classbeli eltérés, ekkor a játék ugyanis nem enged egy szerveren játszani.

A játékmenet pörgős, de a viszonylag kevés játékmód (amiből ráadásul nem sokat látunk, mert kb mindenki főleg Blood lust-ot játszik) és a pályák egy idő után unalmassá válhatnak. Mészárlás, pálya szavazás, azon is mészárlás aztán ez ismétlődik. Persze erősen ott van benne a "na még egy kört" faktor is, mert maga a játékmenet majdhogynem tökéletesre van csiszolva. A fegyverek, a mozgás mind kézre áll és hamar elkapja az ember a ritmust, főleg a régi motorosok akiknek már igencsak hiányzott egy igazán jó retro cucc.

Ja igen, és a végére hagytam a legjobb érvet, hogy miért is érdemes kipróbálni. A játékhoz van egy teljesen free verzió. Nem free to play, ahol dobálni kell a pénzt a játékba ha haladni akarsz valamerre, hanem maga a teljes játék ingyenes kisebb korlátozásokkal. De ezek a korlátozások nem tűnnek olyan durván vészesnek. Lényegében csak a szerver listázó, a karakter testreszabás, a következő pályára való szavazás, a steam workshopból letölthető dolgok, és a pályaszerkesztő nem tartozik bele a free verzióba. Szóval ha téged nem zavar, hogy a játék rak be a megfelelő szerverre, nem akarod színezgetni a páncélodat és megvagy a játékosok által készített pályák és modok nélkül akkor neked az alap verzió is teljes játékélményt fog nyújtani teljesen ingyen. Bár a játék jelenlegi 12 eurós ára sem egy nagy összeg, ami 15 euróra fog felmenni amit vége a megjelenést követő akciónak.

Az ingyenes verziót bárki letöltheti a játék steam adatlapjáról, vagy akár meg is veheti a teljeset. Egy próbát mindenképp megér.

Facebook

GAMERnapló

Játékokról szubjektíven.

Cikkek

Playerunknown's Battlegrounds - earyl access
2017-03-28
Playerunknown's Battlegrounds - earyl access

A ma népszerű battle royale játékok új szereplője berobbant és maga mögé utasít mindenkit!

részletek ›

Titanfall 2
2016-11-02
Titanfall 2

Ismét tonnányi fémszörnyek hullanak az égből. Jó ez nekünk? Igen!

részletek ›

Toxikk
2016-09-14
Toxikk

A héten kilépett a  Toxikk a korai hozzáféréses játékok sorából. Jól csinálta? Jól csinálta.

részletek ›

No Man's Sky - vélemény
2016-08-18
No Man's Sky - vélemény

Rendhagyó dolog fog következni. Olyan játékról szól ez az írás amivel még sosem játszottam és kisebbfajta csodának kéne történnie, hogy ez megváltozzon.

részletek ›

Overwatch
2016-05-25
Overwatch

Végre megjelent az Overwatch!

részletek ›

Tom Clancy's The Division
2016-03-21
Tom Clancy's The Division

A világot megtámadó vírus elnéptelenítette New York utcáit. De amikor a káosz eluralkodik akkor ébrednek álmukból a Division alvó ügynökei, hogy összefogják a széthullott várost.

részletek ›

Összes cikk ›

Steamen játszom

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDSPLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS (17.0 óra / 281 óra)

SteamVRSteamVR (6.7 óra / 13.0 óra)

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V (1.6 óra / 24 óra)

Batman™: Arkham VRBatman™: Arkham VR (0.9 óra / 0.9 óra)

BRINKBRINK (0.6 óra / 72 óra)

A-Tech CyberneticA-Tech Cybernetic (0.5 óra / 1.5 óra)

ajánlott oldalak: klikkplay.hu  |  gamechannel.hu  |  gamekapocs.hu  |  otherworld.hu  |  gamers.hu  |  gamestar.hu  |  gameteve.hu  |  www.gamer365.hu  |  konnektor.org
© Sziráki Gábor - GAMERnaplo.hu 2013 - 2017 Minden jog fenntartva

BEJELENTKEZÉS

e-mail:

jelszó:
Elfelejtett jelszó »