GAMERnapló

Keresés
Space engineers - alfa - 2014. március 23.

Emlékszem még kölyökkoromban amikor legóztam számtalanszor építettem űrhajót, annak ellenére, hogy nekem nem kifejezetten űrhajós legó készletem volt. Csak sima mezei kockák, kisebb-nagyobb darabok. Mégis tuti kis űrhajókat hozam ki belőle. Egész eddig nem volt olyan játék számítógépen ami ezt az élményt hozta volna. Persze ott a Minecraft, ahol szintén tök jól el lehetett építgetni. Lehetett építeni bármit ott is, akár űrhajót is de azok inkább csak virtuális makettek. Most viszont, hála a Space engineers-nek fém monstrumokat építhetünk az űrben amiket urán meghajtású reaktor hajt a végtelen űrön keresztül a semmibe.

Sajnos egyenlőre nem a felfedezetlen világűr a cél ugyanis a játék jelenleg alfa verzióban van. Így amink van az elég korlátozott. Pár aszteroida, amiken bányászni lehet és kb ennyi. Bár ezekben akadhatnak barlangok amik remekül néznek, de hamar ráeszmélünk, hogy túl sok felfedezni való nincs bennük.

Nem olyan régen (március 13.-án) került a játékba a túlélő mód. Persze nagy küzdelmet a túlélésért egyenlőre nem kell vívni. A legnagyobb veszélyt pár üzemi baleset, magasabb helyekről való leesés és nagyobb sebességgel való becsapódás jelenti. Meg persze a szkafanderünk energiájának lemerülése. Ez utóbbira inkább csak figyelnünk kell, hogy ne csatangoljunk el messzire az elején "gyalog". A környező aszteroidákban rengeteg urán van és ha a bázisunkra építünk egy napkollektort onnantól kezdve még az sem kell az életben maradáshoz. Idegen lények pedig, egyenlőre nem fenyegetik az életünket. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy remélhetőleg ez nem marad így.

Bár a kezdeti legózós lelkendezésből arra lehetne következtetni, hogy én elvagyok kreatív módban, de ott inkább csak játékmechanikai elemeket szoktam tesztelni. Az igazi játékélményt ebben a játékban nekem a túlélés fogja adni. Hiszen itt nem csak a kreativitásunkra van szükség hanem nyersanyagok beszerzésére és erőforrások elosztására. Az űrhajó építés is elég sok anyagköltséggel jár amit ráadásul még uránnal fel is kell tankolnunk.

Első lépésnek generálnunk kell egy világot, picit hasonlóan a Minecrafthoz. Itt eldönthetjük, hogy kreatív módban vagy túlélőben szeretnénk tevékenykedni. De ezen felül is választhatunk, hogy milyen felszereltséggel szeretnénk indulni. Van ahol egy aszteroidának csapódott űrhajóban kezdhetünk, olyan is akad ahol egy sárga kis űrsiklóval amiben minden megvan ami az induláshoz kell. Vagy akár kezdhetünk rögtön bázissal és űrhajó flottával. Én az egyszerű egy platformos megoldást választottam ahol a nyersanyagok feldolgozásához és a játék elején az életben maradáshoz megvolt minden. Az első célom meg is volt, építeni egy űrhajót!

Először a platformhoz közeli aszteroidán kezdtem meg a munkálatokat, de hamar rá kellett jönnöm, hogy itt bizony nincs meg minden ami a továbbjutáshoz kell. El kellett hát botorkálnom valamivel messzebb. Ott persze már nem volt gond, valóságos svédasztal tárul az ember elé ami ásványokat illeti. A leggyakoribb anyag itt is a kő, de található még vas, nikkel, kobalt, magnézium, szilícium, ezüst, arany, platina és urán. Minden ércet be kell olvasztanunk mielőtt alkatrészeket gyárthatunk belőle. Majd az összeszerelő blokkban legyárthatjuk ami kell.

Itt viszont van némi csavar. Hiszen nem a játék építőkockáit gyárthatjuk le, hanem azon építőkockák alkatrészeit. Bármit akarunk építeni azt úgy tehetjük meg, hogy az alkatrészekkel a zsebünkben szépen odabaktatunk és belehegesztjük.

A lenti képen például egy adótornyot építek. A kép jobb oldalán látszik, hogy milyen alkatrészek kellenek, és ha valami nincs nálunk akkor vissza kell menni érte, ha nincs raktáron akkor pedig legyártani. Ez egy picit talán körülményesen hangzik, és valójában tényleg az. Főleg úgy, ha a gyártási folyamatot és a kis emberkénk teherhordásának mennyiségét realisztikus szinten hagyjuk. Nagy acélcsövet például kb csak egyenként bírunk el amiből 40 darab kell az adótoronyhoz. Na itt döntöttem el, hogy tízszeresre növelem a teherbírásom. Szerencsére ezt a világ beállításainál bármikor módosítani tudjuk.

A világok menedzselésénél igazából nagyon jól be tudunk lőni mindent. Bármit átállíthatunk menet közben és akár le is másolhatjuk könnyen az adott világot. Így ha kísérletezni akarunk valamivel amit túlélőben építettünk akkor azt nem kell élesben megtenni.
Az adótorony egyébként elkészült, de hogy mire való arról lövésem sincs.

Az építkezés egyébként elég jól el lett találva. Bármikor új dolog építésébe kezdünk elsőnek el kell döntenünk, hogy az egy kis hajó lesz, nagy hajó vagy éppen űrállomás. A hozzá csatolt alkatrészek pedig ehhez mérten fognak viselkedni. Egy űrállomásra épített pilótafülke egy ülés ami előtt egy nagy monitor és vezérlők vannak. Kis űrhajóra ugyanez pedig egy komplett fülke.

Első hajónak én egy kicsi, alig páncélozott fajtát raktam össze ami kifejezetten bányászásra lett felszerelve, egy nagy fúrófejjel az elején és nagy raktérrel a hátulján.

Majd lemásoltam a világot, a másolatot átraktam kreatív módba, felszereltem fegyverekkel és szétbombáztam vele a bázisom.

A Space Engineers nálam jelesre vizsgázott mint űrhajó szimulátor is. A rombolhatóság remekül működik. Az aszteroidáktól kezdve az építményekig mindent rommá lehet lőni, mindennel lehet ütközni. A játék alatt a VRAGE 2.0 engine van amiről én még az életben nem hallottam, de remekül teszi a dolgát. Az egyetlen dolog amit fel tudnék róni ezen motor negatívumának, hogy nagyon sok darabból álló objektumok esetén elég keményen megakasztja a gépet. A lenti csatahajó például igen kemény fps esést tudott produkálni a gépemen.

Űrhajót építeni egyébként borzasztó egyszerű. Kell egy pilótafülke, egy reaktor, egy giroszkóp és minden irányba hajtóművek. Amelyik irányba nem építünk arra nem tudunk majd mozogni. Az elektronikára sok gondot nem kell fordítani, amiket egymáshoz kapcsolunk azok összeköttetésben vannak. A vezérlőből egyenként állíthatók a fúvókák, a reaktor, a fegyverzet, szóval minden.

Ez a túlélő mód egyenlőre gyerekcipőben van még és tényleg erősen fejlesztés alatt. A játék wiki oldala szerint pedig a fejlesztések haladnak és kb olyan kéthavonta elég komoly updatek jönnek. Én nagyon erősen szorítok (és velem együtt sokan mások is), hogy a következő lépcsőfok a végtelen, automatikusan generált űr legyen. A következő lépés pedig, hogy tele pakolják ezt az űrt felfedezésre váró elveszett űrbázisokkal, ahol esetleg valami idegen életforma kiirtott mindenkit. Esetleg egy nagyobb fejlesztéssel jöhetnének bolygók amik saját gravitációs mezővel rendelkeznek és esetleg még idegen életformák is lakják.

De ez még a távoli jövő (már ha lesz belőle valami) és ezeken felül még rengeteg mechanikát hozzá kell adni a játékhoz, növelni az építőelemek számát. Főleg a funkcionális elemekét.

Én mindenesetre nagyon várom a következő updatet, mert most a túlélő mód nem nyújt túl nagy kihívásokat és felfedezni valót sem. Így ebben a formájában csak annyiban különbözik a kreatív módtól, hogy jobban szívatja az embert. Viszont ez a mód még csak most került a játékba és az egész játék maga is alfa verzióban van. De ha ez már most így néz ki, akkor nagyon durva dolgok lesznek itt a jövőben. A közösség mindenesetre nagyon rákapott és nagyon kreatív, csak úgy ontják magukból a tartalmakat. Multiplayerben pedig akár már most is lehet együtt bázist építgetni, vagy űrcsatákat vívni.

Ha pedig minden jól megy és a fejlesztők is úgy akarják, akkor vár ránk a végtelen és veszélyekkel teli űr.

Facebook

GAMERnapló

Játékokról szubjektíven.

Cikkek

Playerunknown's Battlegrounds - earyl access
2017-03-28
Playerunknown's Battlegrounds - earyl access

A ma népszerű battle royale játékok új szereplője berobbant és maga mögé utasít mindenkit!

részletek ›

Titanfall 2
2016-11-02
Titanfall 2

Ismét tonnányi fémszörnyek hullanak az égből. Jó ez nekünk? Igen!

részletek ›

Toxikk
2016-09-14
Toxikk

A héten kilépett a  Toxikk a korai hozzáféréses játékok sorából. Jól csinálta? Jól csinálta.

részletek ›

No Man's Sky - vélemény
2016-08-18
No Man's Sky - vélemény

Rendhagyó dolog fog következni. Olyan játékról szól ez az írás amivel még sosem játszottam és kisebbfajta csodának kéne történnie, hogy ez megváltozzon.

részletek ›

Overwatch
2016-05-25
Overwatch

Végre megjelent az Overwatch!

részletek ›

Tom Clancy's The Division
2016-03-21
Tom Clancy's The Division

A világot megtámadó vírus elnéptelenítette New York utcáit. De amikor a káosz eluralkodik akkor ébrednek álmukból a Division alvó ügynökei, hogy összefogják a széthullott várost.

részletek ›

Összes cikk ›

Steamen játszom

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDSPLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS (17.0 óra / 281 óra)

SteamVRSteamVR (6.7 óra / 13.0 óra)

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V (1.6 óra / 24 óra)

Batman™: Arkham VRBatman™: Arkham VR (0.9 óra / 0.9 óra)

BRINKBRINK (0.6 óra / 72 óra)

A-Tech CyberneticA-Tech Cybernetic (0.5 óra / 1.5 óra)

ajánlott oldalak: klikkplay.hu  |  gamechannel.hu  |  gamekapocs.hu  |  otherworld.hu  |  gamers.hu  |  gamestar.hu  |  gameteve.hu  |  www.gamer365.hu  |  konnektor.org
© Sziráki Gábor - GAMERnaplo.hu 2013 - 2017 Minden jog fenntartva

BEJELENTKEZÉS

e-mail:

jelszó:
Elfelejtett jelszó »