GAMERnapló

Keresés
Overwatch - 2016. május 25.

Ha a nyílt béta után írtam volna erről a játékról akkor minden bizonnyal valahogy így kezdtem volna: Sziasztok, Gábor vagyok és Overwatch függő. Ez pedig nem változott semmit azóta. Ami pedig szintén nem nagyon változott ez idő alatt az a játék.

De ne szaladjunk ennyire előre! Miről is van pontosan szó? Lehetett hallani híreket egy bizonyos Titan címmel (vagy projekt névvel) ellátott játékról ami a Blizzard következő MMORPG címe lett volna és 2007-ben kezdték el fejleszteni. Egy teljesen új világban játszódott volna, ami független az eddigi univerzumoktól. A címet viszont hét év fejlesztés után 2014-ben elkaszálták. De mégsem tűnt el nyomtalanul ugyanis hamvaiból született meg az Overwatch. Maga a név a Titan világából származik és az ott tevékenykedő rendfenntartó szervezetet takarta. Ezt a szervezetet feloszlatták mikor a világban lévő konfliktusokat már nem tudta kordában tartani és az emberek az Overwatch tagjait kezdték el okolni, és őket is bűnözőnek titulálták. Ráadásul a szervezetet belülről is elkezdték bomlasztani. Most viszont ismét eljött az idő, hogy a világnak szüksége van hősökre. A Blizzardnak meg mákja van, hogy ez egybeesik a megjelenési dátummal.

A játék világa egyébként nagyon jól fel van építve. Nekem kicsit az Animátrix hangulatát idézi. Ha valaki még nem hallott volna róla ez főleg a Mátrix előzményeit bemutató animációs filmek sorozata mindazon hollywoodi marhaságok nélkül amivel magát a filmet telenyomták. Az Overwatch világában is együtt élnek emberek és gépek, és bár nem nézi ezt mindenki feltétlen jó szemmel, annyira nem harapódzott el a konfliktus mint a Mátrix világában.

Az alaphangulatot a Blizzard animációs filmekkel igyekszik megteremteni amik már a játék zárt bétájának megjelenése óta folyamatosan kerültek fel az internetre. Ez pedig maradéktalanul sikerült is. Az eredettörténetek, a karakterek kisfilmjei mind hozzák az elvárható szintet. Amikhez külön adalék, hogy a játékban játszható pályákra ismerhetünk rá ezek helyszínéül. A pályák pedig bár szerintem elég hasonló látványvilággal vannak ellátva tele vannak mindenféle utalással, és kialakításuk is teljesen arra termet, hogy egy arána lövölde játszóteréül szolgáljanak.

De szükség is van a hangulatteremtésre, mert a játékban kampányt nem találunk. Az összecsapásokban két hat fős csapat küzd egymás ellen, online. Maximum botok ellen tudjuk felvenni a harcot, vagy a különböző gyakorló módokban megtanulni a játék alapjait, vagy kitanulni a hősöket ha valamiért nem szeretnénk valódi ellenfelekkel játszani, vagy még nem érezzük magunkat elég felkészültnek. Sokakat a kampány hiánya és a borsos ár az ami elriaszt attól, hogy belevessék magukat a harcba.

Ha már megemlítettem a borsos árat, a játéknak jelenleg két verziója érhető el: egy 40 eurós alap játék ami csak magát a játékot tartalmazza és egy 60 eurós origins edition, amiben extra karakter kinézeteket és a többi Blizzard játékban használható kis hülyeségeket kapunk mint például Hearthstone hátlapot. Ez utóbbi változatot lehet megvenni dobozosan is. Persze van még az elmaradhatatlan gyűjtői kiadás, aminek az árát meg sem merem nézni és az origins kiadáson kívül tartalmaz pár Blizzardos porfogót. Mindezen árak pc-re érvényesek, a konzolos játék ára ennél magasabb.

Bár mondhatnánk, hogy ezek az árak annyira nincsenek elszállva, manapság ennyibe kerülnek a tripla A-s címek. Viszont ha azt nézzük, hogy az Overwatch egy online shooter, lényegében egy normál játék multiplayer részét kapjuk csupán de azt teljes áron. De ha még tovább megyünk és azt nézzük, hogy manapság már minden játékhoz vehetünk szezonbérletet (season pass) vagy külön vehetjük hozzá a dlc-ket, ha újabb tartalmakkal szeretnénk megtölti, itt pedig mindez ingyenesen fog érkezni a jövőben akkor az ár megint csak nem tűnik olyan vészesnek. Persze a mikrotranzakció itt sem maradhat el, de csak olyan dobozokat vehetünk valódi pénzért, amik egyrészt csak kozmetikai cuccokat tartalmaznak, másrészt mindezt megkaphatjuk úgy, hogy játszunk.

A játék teljesen leegyszerűsítve egy feladat alapú aréna shooter, ahol két hat fős csapat küzd egymás ellen miközben egy feladatot teljesítenek. Ez a feladat pedig a négy játékmódtól függően változik. Az assault módban az egyik csapat véd a másik feladata pedig elfoglalni sorban a pontokat, a control módban egy pont birtoklása, az escort-ban az egyik csapatnak célba kell juttatnia egy járművet míg a másiknak ezt megakadályoznia, a hybrid pedig a control és az escrot mód kombinációja. Mindezt módonként három pályán vagyis összesen tizenkettőn tehetjük meg. A pályák nem rosszak, viszonylag kicsik és elég hamar kiismerhetőek, ezek persze nem feltétlenül negatívumok.

Itt érdemes megemlíteni a matchmakinget (vagyis hogy milyen módon rakja össze az emberkéket játékra) amiről azt lehet mondani, hogy egyszerű és remekül működik. Ez egyébként sok játéknál szokott gyenge pont lenni, de a Blizzard már képzett ezen a téren. Tudunk játszani haverokkal bármilyen beállítást személyre szabva, van egy brawl ahol az alap játék kap egy csavart mint például random kapjuk a hőst, vagy minden stat duplája az alapnak és a képességek töltődési ideje pedig fele. Ezeken kívül viszont csak egy "quick play" gombot kapunk, ami azoknak lehet negatívum akik a (nem túl változatos) játékmódok és pályák közül szeretnék kiválasztani mivel akarnak épp játszani. Erre nincs lehetőség csak ha haverokkal kreálunk saját játékot. Viszont nekem személy szerint ez a megoldás tetszik, mert nagy probléma az online játékokban, hogy egy népszerű játékmódot, esetleg pályát játszik mindenki a többi pedig szép lassan kihal. Szóval ezzel is fenntartják a változatosságot, hogy azt a 12 pályás választékot minél később unja meg a játékos.

Ami kétség kívül a játék mozgatórugója azok a karakterek. Ezekből huszonegy darabot kapunk és mindegyik teljesen egyedi. Három fő csoportba sorolhatjuk őket: támadó, védekező, tank és támogató. Feladatuk már ebből is adódik, de azért csoporton belül is nagyok az eltérések. Szinte mindenben különböznek életerő, mozgás, fegyver és mindegyik teljesen más játékstílust igényel és teljesen más is vele játszani. Például a törpe Torbjörn esetében kifejezetten érezni, hogy annyira alacsony, hogy kb csípőig ér egy normál karakternek, vagy a tudós gorilla Winston esetében kifejezetten érezni a földet megmozgató, lomha trappolás súlyát. Bár túl sok játékon belüli lehetőség nincs ezek megismerésére azért a beszólások alapján elég jól körbehatárolható a személyiségük. Ahogy Winston nyíltan beszél a mogyoróvaj függőségéről, vagy az egyes karakterek személyre szabott beszólásokat intéznek a megölt ellenfelük felé az sokat hozzátesz a hangulathoz.

Itt pedig most átmehetne a leírás a hősök egyenkénti bemutatására, de ettől most eltekintek, mert az tényleg hosszú lenne. Bár ahogy korábban is írtam ez az egész játék sikerének a kulcsa. Azért pár dolgot megemlítenék amiben mindegyik megegyezik. Vannak egyedi aktív képességeik és egy játék során töltődő erősebb képesség ami a teljesítményünktől függően töltődik egyre gyorsabban vagy épp lassabban. Amiben pedig még megegyeznek az az, hogy állati szórakoztató játszani mindegyikkel. Bár mindenkinek van pár olyan karakter ami jobban kézre áll, jobban szeret és tud is vele elsőre játszani. Mégis az összesre elmondható, hogy ha az ember nekiáll és kiismeri kicsit akkor rájön, hogy mennyire marha jó kivétel nélkül mindegyik.

A fejlődési rendszer mint olyan nem igazán van. Bár ahogy játszunk kapjuk folyamatosan a tapasztalati pontokat és lépjük a szinteket, de ennek túl nagy gyakorlati jelentősége nincs, azon kívül, hogy mérőszámként szolgál annak jeléül, hogy mennyit is játszottunk már a játékkal. Egyetlen kézzel fogható hatása az, hogy szint meglépésénél kapunk ládát amikből mindenféle dizájnos cuccot, vagy játékbeli pénzt nyithatunk. Ezek a játékmenetet nem befolyásolják, csak a kinézetet. A nyitogatós játékelemeknél már megszokott különböző ritkaságú dolgokat találhatunk (kék,lila,arany), ha pedig valamiből duplikáció van akkor azt automatikusan pénzre váltja a játék. Ez utóbbit pedig arra használhatjuk, hogy egy kis gyűjtögetés után megvehessük azt amit nagyon szeretnénk, de még nem dobta a gép. Némelyik elég elborultan néz ki, bár szerintem a többségük már túlságosan is karakteridegen.

Megjelenéskor ranked mód még nem elérhető a játékban, de az első nagyobb frissítéssel bele fog kerülni. Igaz nekem speciel annyira nem hiányzik, a játék így is szórakoztató.

A játékmenetre és a karakterekre visszatérve. Egy elég jól kitalált rendszer húzódik meg a háttérben. Annak ellenére, hogy maguk az alapok bot egyszerűek. A hősök megismerése is gyorsan megy, de teljes kitanulása és csapatosan való,  helyzettől függő alkalmazása egy mélyebb tudást igénylő játékot takar. Ahol ugyanis ennyire specifikusak a karakterek ott bizony szükség van csapatmunkára, és bár ezt minden eszközzel igyekszik a játék megkönnyíteni (folyamatosan írja, hogy mire van még szükség, és miből van a csapatban már túl sok), azért jól jön ha nem teljesen idióták a csapattársak, figyelnek a feladatra és ha szükség van rá, karaktert váltanak. Ez utóbbi elég szervesen része a játéknak. A karakterek eredményessége ugyanis nagyban függ az adott helyzettől, hogy milyen részen kell védenünk vagy támadnunk és hogy az ellenfél csapat milyen karakterekkel rendelkezik, milyen taktikát alkalmaz. Mindenképp ajánlott a játékot ismerősökkel tolni, így össze tudtok dolgozni és a feladatokat is fel tudjátok osztani egymás közt és így lesz aki tankol, gyógyít de akad olyan is osztja a sebzést.

Vitathatatlan, hogy sok helyen nyúl a játék az elődeitől, ami nem feltétlenül baj, mert remekül csinálja. Igaz játékmódok terén nagyobb változatosság nem lenne rossz. A karakterek viszont vannak olyan jól kidolgozva és a nyúláson túl is annyira kreatívak, hogy az ember hamar túllendül azon, hogy más játékokban már láthatott hasonlókat.

Úgy összességében is minden a helyén van. A játék pörgős és nagyon ott van benne a "na még egy kört" faktor, aminek nem ritkán csoportosan elkövetett hajnalig tartó Overwatch az eredménye. A meccsek végén lévő "play of the game" is hangulatos, ahol bemutatja a játék az összecsapás legemlékezetesebb akcióját, megveregetve virtuálisan annak a vállát aki elkövette. Vagy az ez után lévő szavazás ahol a kiemelkedő eredményeket elért játékosok közül szavazhatunk arra aki szerintünk a legjobban megérdemli a szavazatokból kapott többlet xp-t (tapasztalati pontot). Ezeken túl pedig több tényezőt is figyelembe vesz a játék mint például legtöbb ölés, sebzés, blokkolás vagy gyógyítás amikre külön arany, ezüst, vagy bronz érmet kapunk. Így hát bármilyen karakter mellett is döntünk ha jól csináljuk a dolgunk nem marad el az elismerés sem.

Hosszú idő óta az Overwatch az első játék ami nem okozott nekem csalódást. Nem hemzseg a bugoktól, nem jár az embernek azon végig az agya, hogy "hú ez egy milyen jó játék lenne, ha ...". Tartalomra persze szükség van amik folyamatosan érkezni is fognak, ha lehet hinni a Blizzardnak. Hinni pedig lehet, hogy folyamatos támogatást fog élvezni a játék, mert esport téren is van benne potenciál és ezzel még nagyobb figyelmet tud behúzni. A játékot ugyanis játszani és nézni is szórakoztató, ami a mai játékoknál már-már alapkövetelmény. Nem is beszélve arról, hogy a rajzfilmes kinézet ellenére úgy tűnik az esportolók is komolyan veszik és látnak benne fantáziát. De persze lehet csak kipróbálták és rákattantak ők is.

Aki teheti próbálja ki a játékot, de azért legyen tisztában azzal, hogy erős függőséget okozhat, szóval mindenkinek csak saját felelősségre!

Facebook

GAMERnapló

Játékokról szubjektíven.

Cikkek

Atomega
2017-09-24
Atomega

A Ubisoft bejelentett hirtelen egy multiplayer shootert csak úgy a semmiből. Nézzük meg milyen lett!

részletek ›

Playerunknown's Battlegrounds - earyl access
2017-03-28
Playerunknown's Battlegrounds - earyl access

A ma népszerű battle royale játékok új szereplője berobbant és maga mögé utasít mindenkit!

részletek ›

Titanfall 2
2016-11-02
Titanfall 2

Ismét tonnányi fémszörnyek hullanak az égből. Jó ez nekünk? Igen!

részletek ›

Toxikk
2016-09-14
Toxikk

A héten kilépett a  Toxikk a korai hozzáféréses játékok sorából. Jól csinálta? Jól csinálta.

részletek ›

No Man's Sky - vélemény
2016-08-18
No Man's Sky - vélemény

Rendhagyó dolog fog következni. Olyan játékról szól ez az írás amivel még sosem játszottam és kisebbfajta csodának kéne történnie, hogy ez megváltozzon.

részletek ›

Overwatch
2016-05-25
Overwatch

Végre megjelent az Overwatch!

részletek ›

Összes cikk ›

Steamen játszom

Stick Fight: The GameStick Fight: The Game (10.0 óra / 10.0 óra)

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDSPLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS (6.1 óra / 319 óra)

SteamVRSteamVR (5.9 óra / 30 óra)

HurtworldHurtworld (3.8 óra / 3.8 óra)

Scanner SombreScanner Sombre (1.8 óra / 1.8 óra)

Alien: IsolationAlien: Isolation (1.4 óra / 1.4 óra)

ajánlott oldalak: klikkplay.hu  |  gamechannel.hu  |  gamekapocs.hu  |  otherworld.hu  |  gamers.hu  |  gamestar.hu  |  gameteve.hu  |  www.gamer365.hu  |  konnektor.org
© Sziráki Gábor - GAMERnaplo.hu 2013 - 2017 Minden jog fenntartva

BEJELENTKEZÉS

e-mail:

jelszó:
Elfelejtett jelszó »