GAMERnapló

Keresés
No Man's Sky - vélemény - 2016. augusztus 18.

A No Man's Sky sokak által a közelmúlt egyik, ha nem a legjobban várt játéka. Nem is csoda, hiszen hatalmas ígéretek repkedtek a levegőben. De ezekből az ígéretekből a megjelenésre szinte semmit nem sikerült tartani. A legnagyobb hazugság a játékkal kapcsolatban maga az online rész működése, ugyanis ez a beharangozott "bármikor belefuthatunk más játékosokba és mehetünk együtt a barátainkkal, csak kevés rá az esély"-ből arra változott, hogy soha nem találkozhatsz senkivel. Egyedül a játék mögött lévő adatbázisból lehet arra következtetni, hogy ahol mi jártunk azt a helyet már valaki felfedezte, és azokat a lényeket már valaki más is látta. Az Európában megjelenő példányokra kellett is egy új matricát ragasztani, hogy letakarják az online támogatást, mert a végére a fejlesztők is ráeszméltek, hogy ezt nem igazán nevezhetik multiplayernek.


(Forrás: ign.com)

Persze én személy szerint nem mondanám, hogy nagy elvárásokkal vártam volna a megjelenés. Azok alapján amit látni lehetett belőle egy valóban óriási méretű dögunalom tűnt. A Klikk Play podcast adásaiban több alkalommal is átbeszéltük a játékot megjelenés előtt, és mindig arra a következtetésre jutottunk, hogy hatalmas bukta lesz belőle. Megemlítettük azt is, hogy bár tévednénk.

Egyébként nem játszottam a játékkal, de a rengeteg stream és videó alapján ami elárasztotta mostanában a neten kaptam egy olyan képet a játékról amitől nem is jött meg hozzá a kedvem. Viszont a véleményem megvan róla ezért is született ez az írás. Annak ellenére, hogy nem vagyok híve annak, hogy úgy alkossunk egy játékról véleményt, hogy nem is próbáltuk ki.

Maga a játék egyébként dióhéjban: Elindulsz egy bolygóról ahol meg kell javítanod az űrhajódat, ehhez gyűjtögetned kell nyersanyagokat, hogy aztán a világűrben folytathasd ugyanazt, eljuss más bolygókra, felfedezhess távoli helyeket. Közben elnevezheted a lényeket amikkel találkozol, a bolygót, de akár magát a naprendszert is ahol megfordulsz. Ez az egyetlen interakció a játékosok között, úgyhogy láthatod a kreatív emberek sikeres próbálkozásait ahogy a káromkodás szűrőt kijátszva sikerült elnevezniük valamit pénisznek. Király. A sok gyűjtögetett nyersanyagot eladhatod, vagy épp fabrikálhatsz belőle dolgokat amiket megtanultál az utad során. Ja, hogy hogy lehet megtanulni dolgokat? Gyűjtögetve. Ez meg van spékelve egy feleletválasztós marhasággal ami az állomásokon lébecoló idegen lényekkel folytatott beszélgetés. Melynek szövege teljes halandzsa nyelven van, kivéve azokat a szavakat amiket begyűjtöttél egyes helyeken a bolygókon mászkálva.

Összegezve: gyűjtögetsz, hogy tovább gyűjtögethess. Ha teljesen őszinték akarunk lenni ez a játék egy cookie clicker és egy sétálószimulátor szerelemgyereke.

Ne értsetek félre, én szeretem a gyűjtögetős, túlélő játékokat. A Minecraft és a Rust is nagy kedvencem. Mindkettő konkrét cél nélküli, mégis tele olyan játékmechanikákkal amikkel az ember saját magának adhat célokat és az oda vezető úton sem pattintja fel unalmában az ereit.

De a Hello games a No Man's Skyban fogta az összes érdekes játékelemet vagy szarul kivitelezte, vagy gyűjtögetéssel helyettesítette. Még a szavakat is a bolygón téblábolva tudjuk összeszedni ahogy hevernek valami ládában. Elég nehéz elhinni egyetlen elcseszett civilizációról, hogy a nyelvét így kell megtanulni, hogy szanaszét van szórva egy bolygó felszínén. Hát még azt, hogy minden civilizációnál ez a helyzet.

Azt írtam civilizáció? Lehet rossz szót használtam, mert a legnagyobb csoportosulás az a játékban, ha odaállsz egy gép által oda pakolt idegen lény mellé, és ott vagytok ketten. Ok, hogy azt akarták érzékeltetni, hogy a világűr hatalmas és magányos, de szerintem túllőttek a célon. Kétlem, hogy univerzumokon át mindenki annyira utálja a másikat, hogy nincs sehol egy olyan helyiség ahol csak akkor vannak ketten ha te belépsz az ajtón.

Persze a cookie clicker játékoknak is van rajongótábora, és talán a sétálószimulátoroknak is. Elhiszem, hogy van akinek a felfedezés öröme és a gyűjtögetés bőven elég élményt ad ahhoz, hogy rengeteg órát belerakjanak. Lehet sokakat elégedettséggel tölt el, ha ők nevezhetik el az éppen feléjük tébláboló, teljesen nulla mesterséges intelligenciával rendelkező mütymüröttyöt. De már a videók alapján az látszik, hogy minden bolygó ugyanaz, maximum pár paraméter változik. A lények is bár randomgenerátor rakta őket is össze nagyjából ugyanazt csinálják, még nálad is céltalanabbul lézengnek, esetleg az agresszívabb fajok megpróbálnak megenni. Néhány állomás van a felszínen, de azok is nagyjából egy kaptafára vannak ráhúzva, és ezekben is csak gyűjtögetni lehet.

Van persze egy mondvacsinált célja az egésznek, eljutni az univerzum közepre. De nem tudok elképzelni semmit amit ha odatesznek akkor a No Man's Sky egy kicsit is jó játék lesz.

Egy alfa fázisban lévő tech demónak még elmenne a játék, de ebben az esetben is azt mondanám, hogy ok, nézzük meg ha teszünk bele tartalmat és élvezhető játékmechanikákat mit lehet belőle kihozni! De hogy ebben a formában egy 60 eurós címként árulják ... ez csak akkor lenne indokolt, ha az univerzum közepére beérve átutalnának neked minimum 120 eurót. Nem mondom, hogy jó órabér, de legalább nem mentél hiába.

Miért játszanak vele mégis sokan annyira lelkesen és miért gondolják azt, hogy ez jó? Talán nem azért mert mindenkinek legfőbb vágya bolygókat benépesítő péniszek után rohangálni és elnevezni őket. Az ok valószínűleg az lehet, ami manapság olyan népszerűvé tette a f2p mobil játékokat is. Mert a vég nélküli gyűjtögetés és a felfedezés illúziója addikciót vált ki belőlük, és mert mindig odadob a játék valami gumicsontot egy bizonyos időközönként amit lelkesen rágcsálhat a játékos így odázva el a felismerést, hogy tulajdonképpen a játék első percétől kezdve folyamatosan ugyanazt csinálja. Hajt előre mindenkit a kíváncsiság, pedig ha visszatekintenek arra az útra amit bejártak rájönnek, hogy semmi értelme nem volt az egésznek.

Facebook

GAMERnapló

Játékokról szubjektíven.

Cikkek

Playerunknown's Battlegrounds - earyl access
2017-03-28
Playerunknown's Battlegrounds - earyl access

A ma népszerű battle royale játékok új szereplője berobbant és maga mögé utasít mindenkit!

részletek ›

Titanfall 2
2016-11-02
Titanfall 2

Ismét tonnányi fémszörnyek hullanak az égből. Jó ez nekünk? Igen!

részletek ›

Toxikk
2016-09-14
Toxikk

A héten kilépett a  Toxikk a korai hozzáféréses játékok sorából. Jól csinálta? Jól csinálta.

részletek ›

No Man's Sky - vélemény
2016-08-18
No Man's Sky - vélemény

Rendhagyó dolog fog következni. Olyan játékról szól ez az írás amivel még sosem játszottam és kisebbfajta csodának kéne történnie, hogy ez megváltozzon.

részletek ›

Overwatch
2016-05-25
Overwatch

Végre megjelent az Overwatch!

részletek ›

Tom Clancy's The Division
2016-03-21
Tom Clancy's The Division

A világot megtámadó vírus elnéptelenítette New York utcáit. De amikor a káosz eluralkodik akkor ébrednek álmukból a Division alvó ügynökei, hogy összefogják a széthullott várost.

részletek ›

Összes cikk ›

Steamen játszom

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDSPLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS (17.0 óra / 281 óra)

SteamVRSteamVR (6.7 óra / 13.0 óra)

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V (1.6 óra / 24 óra)

Batman™: Arkham VRBatman™: Arkham VR (0.9 óra / 0.9 óra)

BRINKBRINK (0.6 óra / 72 óra)

A-Tech CyberneticA-Tech Cybernetic (0.5 óra / 1.5 óra)

ajánlott oldalak: klikkplay.hu  |  gamechannel.hu  |  gamekapocs.hu  |  otherworld.hu  |  gamers.hu  |  gamestar.hu  |  gameteve.hu  |  www.gamer365.hu  |  konnektor.org
© Sziráki Gábor - GAMERnaplo.hu 2013 - 2017 Minden jog fenntartva

BEJELENTKEZÉS

e-mail:

jelszó:
Elfelejtett jelszó »